23948sdkhjf

Salling Group vil lancere fælles klimamærkning

Skal du vælge kød eller grøntsager til aftensmaden, hvis du vil gøre klimaet en tjeneste? Pasta eller ris? Og hvordan skåner du klimaet bedst, når du skal vælge tøj til børnene?

Det er ikke nødvendigvis nemt at vælge de mest klimavenlige produkter, når man møder dem i køledisken eller på hylderne. Og selvom mange forbrugerne gerne vil gøre klimaet en tjeneste, når de handler, kan det være komplekst og svært. Det vil landets største detailkoncern Salling Group ændre på.

Salling Group, med kæderne føtex, Netto og Bilka, vil arbejde aktivt for en fælles klimamærkning, der for eksempel kan klima-rangordne produkter, så forbrugerne kan træffe oplyste valg.

Salling Groups administrerende direktør, Per Bank, lancerer torsdag ønsket om en fælles klimamærkning i en kronik i Dagbladet Børsen.

Og slår fast, at det er nødvendigt, at detailhandel, eksperter, forbrugere, lovgivere og forskere går sammen og arbejder for at udvikle en enkel, men velfunderet klimamærkning.

- Vi er klar til at arbejde aktivt for en ordentlig, reel og ambitiøs klimamærkning i Danmark baseret på forskning og fælles standarder for klima-aftryk. Den ambition lancerer vi nu og inviterer alle til at deltage, hvilket er essentielt, hvis vi skal lykkes, siger Per Bank i en pressemeddelelse.

Ambitionerne om en klimamærkning har tidligere været efterlyst fra både eksperter og politisk hold. Men det er første gang, at en detailkoncern bakker op og vil arbejde aktivt for et fælles tiltag.

Helt konkret peger Salling Group på en mærkningsordning, hvor forskellige varekategorier rangordnes efter deres klimapåvirkning.

Salling Group vil investere i arbejdet for at finde de bedste metoder og er også klar til at bidrage med midler til forskning, så de rigtige løsninger findes.

- En mærkning skal gøre det enklere for forbrugere at handle klimavenligt og på et oplyst grundlag træffe valg, der er rigtige for dem. Mange danskere har et ønske om at handle klimavenligt, men finder det svært at gennemskue, hvordan vi træffer klimavenlige valg. En klimamærkning vil kunne hjælpe alle med at navigere og aktivt bidrage, når vi gør vores indkøb, uddyber Per Bank.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.103