Butikker satser på ugelang black friday
Fire ud af ti online butikker satser på at udvide deres black friday-udsalg til mere end selve dagen – så det bliver til en black week.
Det viser dugfriske tal fra en undersøgelse, som analyseinstituttet Kantar Sifo har foretaget for PriceRunner blandt danske onlinebutikker, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.
Black friday falder sent i år - fredag 29. november. Det er en uge senere end de foregående år, og det presser butikkerne på flere fronter.
Kantar-undersøgelsen viser, at 40 procent at de adspurgte onlinebutikker siger, at de vil udvide black friday-udsalget fra kun at vare et døgn til at strække sig over hele ugen.
- Butikkerne er bekymret for deres julesalg, da black friday og julegaveindkøb falder lige oven i hinanden. De senere år har danskerne i stærkt stigende grad købt deres julegaver på black friday-udsalget, og det er gået ud over det samlede julesalg, siger Martin Andersen, direktør for produkt- og prissammenligningstjenesten PriceRunner.
Black friday falder samtidig med lønningsdag i Danmark, og derfor forventer butikkerne, at der sker en vækst i salget på cirka 20 procent – i hele black week-perioden.
- De butikker vi har talt med fortæller samstemmende, at de håber på at de kan hente et godt udsalgsresultat hjem ved at lave et ugelangt black week-udsalg, siger Martin Andersen.
Topprodukterne, som vi jagter tilbud på under Black Friday udsalget, er især legetøj, høretelefoner og tv.
1. Legetøj
2. Høretelefoner
3. Mobiltelefoner
4. TV
5. Spillekonsoller
6. Højttalere
7. Køkkenudstyr
8. Sko
9. PlayStation 4 spil
10. Aktivitetsmålere
Singles day vokser kun lidt
Singles day, der ligger 11. november og er verdens største udsalgsdag, er ikke så stor i Danmark endnu.
I Kantors undersøgelse giver danske butikker udtryk for, at det endnu ikke er en udsalgsdag, butikkerne kommer til at rykke helt vildt på.
Kun 1 ud af 10 butikker siger at de vil gøre mere ud af singles day end sidste år, og det gør sig gældende for såvel store som små butikker.
- 80 procent af butikkerne siger de slet ikke planlægger at holde singles day-udsalg. Det er lidt overraskende, og det er sandsynligvis et udtryk for, at butikkerne holder igen med at introducere flere udsalgsdage for at sikre sig, at de kan holde indtjeningen på black friday og julesalget, forklarer Martin Andersen.
Frygter pakkekaos
Black friday og julehandel betyder et massivt pres på pakkeleverandørerne og pakkeshops. Sidste år druknede mange af især de mindre pakkeshops i pakker indkøbt på black friday-udsalget, og med black friday så tæt på jul, frygter en del butikker kaos.
- Alligevel er de fleste butikker optimistiske, og 80 procent af dem forventer ikke, at det bliver et større problem end sidste år, siger Martin Andersen.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført online i perioden 23. september til 30. september blandt de onlinebutikker, der er tilknyttet PriceRunner.
Analyseinstituttet Kantar Sifo står får undersøgelsen, og samlet deltog 54 butikker i undersøgelsen.