23948sdkhjf

Krydstogt boomer i Danmark trods miljøkritik

Antallet af krydstogtskibe og -gæster i Danmark vil ifølge turismenetværket Cruise Copenhagen fortsætte med at stige - også selv om debatten om skibenes forurening kaster et negativt lys over branchen.

For femte år i træk er der udsigt til vækst i antallet af krydstogtgæster, som besøger Danmark.

Det skriver den maritime fagavis Søfart.

Nye tal fra netværket Cruise Copenhagen, der samler alle dele af krydstogtbranchen, viser, at de danske krydstogthavne - fra Skagen over København til Rønne - igen i år vil sætte rekord med op mod 1,2 mio. gæster.

Det svarer til en stigning på 9 pct. fra 2018. Går man fem år tilbage, har væksten i antallet af krydstogtgæster i hele Danmark været på 55 pct.

I København alene har der været en vækst i antallet af krydstogtgæster siden 2015 på 42 pct.

Udviklingen viser ifølge Claus Bødker, chef for turismeorganisationen Wonderful Copenhagens krydstogtindsats, herunder Cruise Copenhagen, at København fastholder sin position som Nordeuropas største turnaround-havn, dvs. en havn, hvor krydstogter starter og slutter.

- Det er positivt for København, fordi det betyder, at krydstogtgæsterne ofte ankommer flere dage, før krydstogtet starter. Dermed bruger de mange flere penge i byen end en krydstogtgæst, som kommer om morgenen og sejler igen om aftenen, siger Claus Bødker til Søfart.

Flere og flere krydstogtskibe vælger ifølge Claus Bødker også at overnatte i København.

- Det er en tendens, at når man besøger Østersø-regionen, så er det destinationerne, der er de vigtige. Derfor vil krydstogtrederierne også gerne give deres gæster en mulighed for, at de kan blive længere tid i de enkelte destinationer. Dermed ser vi også en stigning i antallet af overnatninger i København, hvilket er positivt, for så har de mere tid til at komme udenfor byen eller at se nogle andre bydele i København, siger Claus Bødker til Søfart.

Forventningen er, at krydstogtturismen i år vil generere en samlet omsætning på ca. 1,6 mia. kr. og 2.200 fuldtidsjob i Danmark.

Gavner hele landet
Og selv om København tegner sig for godt 80 pct. af samtlige krydstogtgæster i Danmark, er den sejlende turisme ifølge Claus Bødker til gavn for hele landet.

- På Bornholm er de eksempelvis rigtig glade for krydstogtgæsterne, fordi de har en meget kort sommersæson. Men krydstogtgæsterne kommer allerede i april-maj og bliver der til september til oktober. Så krydstogterne er med til at udvide sæsonen i Danmark og dermed i de forskellige destinationer, siger han.

Claus Bødker peger på, at krydstogtbranchen også har medvirket til at udvikle nye havne som destinationer. Det gælder eksempelvis Fredericia, som i løbet af de sidste tre år næsten har fordoblet antallet af krydstogtgæster.

- Det lå måske ikke lige til venstrebenet, når man kigger på et Danmarkskort, at Fredericia skulle tiltrække mange krydstogtgæster. Men fordi København er så stærk som destination, giver det også mulighed for, at krydstogtgæster kommer ud og besøger andre destinationer, og det synes jeg faktisk er super positivt, siger han.

Vinder markedsandele
Udviklingen i antallet af krydstogtgæster i Danmark overhaler resten af verden, hvor væksten ifølge Claus Bødker ’kun’ har været omkring 30 pct. i perioden 2015-2019.

- Vi vinder med andre ord markedsandele i øjeblikket, siger krydstogtchefen, og han har en forklaring på Danmarks popularitet som krydstogtdestination.

- Jeg tror, det skyldes en høj gæstetilfredshed. Vores kultur heroppe er jo, at vi holder hvad vi lover. Hvorimod i visse andre lande - du skal bare til Sydeuropa - er der en anden kultur. Jeg tror, vi er rigtig gode til at arbejde sammen om at sikre, at krydstogtgæsterne får den bedst mulige oplevelse i hele Østersøen, siger han til Søfart.

Forurening og masseturisme
Trods krydstogternes stigende popularitet, har krydstogtskibenes kraftige CO2-aftryk og udledning af skadelige partikler i de seneste år kastet et negativt lys over branchen.

Det samme har problemer med masseturisme på visse destinationer som eksempelvis Venedig, Barcelona og Amsterdam. Her er der i perioder er så tæt pakket med turister, at det slider på infrastrukturen, og de lokale får ødelagt deres livskvalitet. Også i Norge har turistorganisationen NHO Reiseliv advaret mod de mange store krydstogtskibe.

Hos Cruise Copenhagen er man opmærksom på problemstillingerne. Men ifølge Claus Bødker er der ikke risiko for, at folkestemningen vil lægge en dæmper på interessen for at besøge Danmark på et krydstogtskib.

Kæmpe potentiale
- Der er et kæmpe potentiale for krydstogt. Der er cirka 130 nye krydstogtskibe i ordrebøgerne, og jeg er sikker på, at nogle af de nye skibe vil blive indsat i Østersøregionen og dermed også Danmark, hvor de vil sejle med krydstogtgæster. Så jeg tror på, at antallet af krydstogtgæster stiger, siger Claus Bødker og tilføjer:

- Når det er sagt, så er det jo en helt klar forudsætning for, at der kommer flere krydstogtskibe, at vi arbejder på at gøre krydstogt mere bæredygtigt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.106