Ekspert: Føtex skal passe på troværdigheden
I august 2017 lancerede Føtex idéen om at sætte priserne markant ned på over 2000 varenumre, hvilket blev modtaget med klapsalver fra de involverede varehuschefer.
Senere blev den såkaldte "Føtæsk"-kampagne introduceret, og siden har kæden konsekvent omtalt sig selv som prisbillig blandt andet i denne måned, hvor priserne ifølge standere i butikkerne er "uhyggeligt lave".
Men nu sætter BT spørgsmålstegn ved, om Føtex overhovedet er specielt billig sammenlignet med andre kæder.
Avisen henviser til, at to nylige pristjek fra henholdsvis Ekstra Bladet og BT konkluderer, at Føtex ligger i den tunge ende rent prismæssigt sammenlignet med andre med henholdsvis en sjetteplads ud af ni og en syvendeplads ud af 11 kæder.
- Når man bruger så mange penge på massivt at signalere, at man er billig, så halter det altså med troværdigheden, når man i to pristjek af de billigste varer ender under middel, siger Henrik Byager, der er ekspert i kommunikation og branding.
Føtex afviser kritikken og henviser til, at kæden er landets billigste supermarked, hvilket betyder, at Føtex bryster sig af at være billigere end Spar, Meny, Brugsen-butikkerne, Kvickly og Irma.
Discountbutikker og hypermarkeder som Bilka er dermed ikke regnet med.
En jurist fra Forbrugerrådet Tænk vurderer ikke, at Føtex overtræder markedsføringsloven, men hun advarer om, at man risikerer at skade tilliden mellem kæden og forbrugerne.