23948sdkhjf

Nye brødskilte i Meny skaber mersalg

Dagrofa har sammen med Schulstad udviklet et omfattende nyt skiltningskoncept i brødkategorien - og det gav pote.

Lantmännen Schulstad har i samarbejde med Dagrofa udviklet og implementeret et omfattende skiltningskoncept i brødkategorien i næsten samtlige Meny-butikker.

Det skal indramme og iscenesætte kategorien og skabe overblik i købsøjeblikket.

Konceptet har vist sig at skabe værdi ud over det forventede for alle parter – forbrugere og købmænd, fortæller Schulstad i en pressemeddelelse.

Konceptet fungerer ved, at kunderne ledes hen til brødafdelingen via højtplacerede kategoriskilte, som det kendes fra Menys sædvanlige fjernkending. Her mødes man af et "space", der er stringent og logisk opdelt og markeret i toppen med tydelig skiltning.

De enkelte underkategorier er også separeret med vertikalt hængende flag, der, vinkelret på kundestrømmen, fanger opmærksomheden og guider forbrugerne. Her findes desuden information om diverse mærkningsordninger for produkterne.

Underkategorierne er placeret i den optimale rækkefølge i forhold til kundestrømmen.

Hele herligheden er indrammet af paneler i diskret, lyst træ-look.

At konceptet er blevet godt modtaget af såvel købmænd som forbrugere kommer ikke som den store overraskelse for parterne, men at det rent faktisk har udmøntet sig i et ikke ubetydeligt mersalg fra dag ét, var ikke forudsigeligt.

Eksempelvis ligger hvedebrødssalget i kæden pt. i indeks 109 (mod totalmarkedets indeks 101), og nogle butikker har oplevet vækstrater i kategorien på op til 30 procent. 

- Vi ved jo erfaringsmæssigt, at priskampagner og særplaceringer sælger brød ud af butikken, fortæller business unit manager hos Lantmännen Schulstad, Mette Starup Larsen.

- Men at vi kan opnå en tilsvarende langsigtet effekt ved at skabe overblik og guide forbrugerne ved brødhylden er en positiv overraskelse. De opnåede resultater giver os en begrundet tro på, at det nye brødkoncept rummer gode muligheder for at ændre den måde, detailhandelen traditionelt eksponerer og sælger brød på, forklarer hun. 

Kategorichef Jens Bloch fra Dagrofa er også tilfreds.

- At konceptet omfatter og løfter hele friskbrødskategorien - og altså ikke kun Schulstads produkter - har været altafgørende for os, siger han.

- Med et sortiment så bredt som Meny’s, er guidance og navigation direkte på brødhylden en udstrakt hånd til forbrugeren, når han skal lægge varer i kurven. Med den nye indramning i træ-look, iscenesættes brødhylden på en helt ny og mere indbydende måde, og de smarte baldakin-skilte på magnet-karton kan let skiftes ud i takt med ændringer i sortimentet. Det er en løsning, jeg som kategorichef er rigtig stolt af, fortæller Jens Block.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109