B&O taber 30 procent af omsætningen
Den danske elektronikproducent Bang & Olufsen (B&O) fortsætter med at have svært ved at løfte salget af fjernsyn og højttalere i den højere prisklasse.
Struer-virksomhedens regnskab for første kvartal, der strækker sig over 1. juni til 31. august, viser en omsætning på 419 millioner kroner.
Det er omkring 30 procent lavere end i første kvartal året før, hvor B&O hev 601 millioner kroner ind.
Lavere salg i tre ud af fire markeder
I regnskabet fremgår det, at det er et lavere salg i tre ud af fire af de geografiske markeder, som ligger til grund for den faldende omsætning.
Tendensen med lavere omsætning er ikke helt ny for B&O, som igennem noget tid har kæmpet med at få solgt sine produkter, der har mødt stor konkurrence fra blandt andet billigere alternativer.
- Den primære årsag til omsætningsfaldet er, at B&O ikke sælger tilstrækkelige produkter i sit premium-segment, siger Per Hansen, der er investeringsøkonom hos børsmægleren Nordnet.
Sammen med den lavere omsætning har B&O for første kvartal offentliggjort et underskud på 106 millioner kroner efter skat.
Året før var underskuddet blot fire millioner kroner.
- Resultatet var primært påvirket af oprydningen i salgskanalerne, hvor vi har haft fokus på at nedbringe lagrene hos vores partnere og udvikle vores butiksnetværk, så det i højere grad kan afspejle vores position som et luksusbrand, siger Henrik Clausen, der er B&Os administrerende direktør, i en pressemeddelelse.
For at rette op på salget planlægger elektronikvirksomheden en række nye produktlanceringer og udrulningen af over 100 butikskoncepter i andet kvartal.
Se også: RetailNews tester de store elektronikforretninger online.
Om B&O
Kilder: Bang & Olufsen, Aarhus Universitet og Ritzau. |
Kilde: /ritzau/