Bog & idé reducerer forbruget af plastikposer med 62 procent
Tidligere på året indførte boghandlerkæden Bog & idé betaling på både små og store plastikposer i alle landets 125 butikker.
På daværende tidspunkt fik kunderne i Bog & idé sammenlagt 4,4 mio. gratis poser med hjem hvert år, svarerende til 35 tons plast, men nu - på blot et halvt år - er forbruget reduceret med 62 proent, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.
- Da vi indførte betaling på poserne, havde vi et mål om, sammen med vores kunder, at nedbringe forbruget af plastposer med 20 tons i 2019, fortæller Anders Dahl Iversen, der er markedschef i Indeks Retail, som er kædekontor for Bog & idé.
- Det mål har vi nu nået – og mere til, fastslår han.
Prisen ikke afgørende
Forbruget af plastikposer er faldet med hele 21,7 tons, siden Bog & idé i februar indførte en betaling på henholdsvis to kroner for en stor og én krone for en lille pose.
Tidligere var posen en del af den gratis service i boghandlen, men hos Bog & idé mener man dog ikke, at det er prisen, som afholder kunderne fra at vælge plastikposen til.
- Det er et meget beskedent beløb, vi tager for vores poser. Så den store adfærdsændring tror vi nærmere bunder i en øget bevidsthed hos vores kunder; at de aktivt skal overveje, om posen nu også er nødvendig, forklarer Anders Dahl Iversen.
- Samtidig er vi også selv blevet mere bevidste om posernes miljømæssige påvirkning. Det har været en vigtig øjenåbner.
Overskuddet går til hjertesag
Bog & idé har ikke noget ønske om at tjene penge på salget af poser, og i stedet har man valgt at støtte en sag, der ligger hjertet nær for Danmarks største boghandel.
Helt konkret anvendes midler fra posesalget til at købe fripladser på Læseuniverset.
Læseuniverset er kendt for at få børn med læsevanskeligheder til at knække læsekoden. Skolen fokuserer på små holdstørrelser og på at møde det enkelte barn, hvor det er. Læseuniverset samarbejder desuden med folkeskoler over hele landet.