Flertallet af netbutikker fråser med emballagen
Den eskalerende nethandel er med al sin transport over landegrænser og sine papkasser, bobleplastkuverter og skumemballage et voksende problem for klimaet.
Og selv om nogle af de største spillere på markedet arbejder på at mindske deres klimaaftryk, gør det store flertal af danske netbutikker så godt som ingenting, skriver Politiken lørdag.
Det viser en undersøgelse fra den uafhængige pristjeneste Pricerunner, som har 1,3 millioner besøg på hjemmesiden hver måned.
- De danske butikkers intentioner er gode nok, men der er virkelig lang vej igen, når vi spørger dem, hvad de gør i praksis, siger Martin Andersen, direktør i Pricerunner.dk, om netbutikkerne, som i 2018 oplevede et samlet forbrug, der var 14 milliarder kroner større end året før.
E-handlen er siden 2011 vokset med 10-19 procent om året. Hvis man ser bort fra dagligvarer, tegnede e-handlen sig sidste år for 19 procent af forbrugernes varekøb.
Samtidig er affaldsmængderne steget, så danskernes årlige udsmid af pap og papir voksede med 10 procent fra 2015 til 2016. Også mængden af plastikaffald steg med 10 procent viser tal fra Miljøstyrelsen.
Ifølge Pricerunner søger forbrugerne efter grønnere og mere bæredygtige varer, når de besøger prisportalen. Og Martin Andersen ville gerne tilføje flere kriterier, så kunderne kan søge efter mere miljø- og klimavenlige varer og forsendelser. Men butikkerne halter bagefter, påpeger direktøren på baggrund af undersøgelsen, som analysefirmaet Kantar Sifo har gennemført.
Her siger 7 af 10 danske netbutikker, at de har en strategi for bæredygtig handel, men kun 2 af 10 gør noget konkret for at pakke med genanvendeligt plast eller pap, og kun 4 procent går efter mere klimavenlig transport.
- Alt for få butikker gør noget aktivt for at mindske forbruget af plastik eller sikre bæredygtig transport af deres varer. Butikkerne må steppe op og være mere klimasmarte, for det forventer forbrugerne, siger Martin Andersen til Politiken.