Konstante udsalg presser modebranchen på indtjening og bæredygtighed
I dag er der næsten konstant udsalg på tøj, og det er en usund udvikling, der presser branchen hårdt og gør det næsten umuligt at gøre industrien bæredygtig.
Det siger administrerende direktør for Dansk Detail, Jens Birkeholm, til Finans.
En ny undersøgelse viser, at det samlede overskud inden for tøj, smykker og sko er faldet med 12 procent på et år, og det handler blandt andet om, at udbuddet af varer er for stort.
Det er især detailleddet, der kæmper, mens det går bedre for producenterne.
- Det er helt usundt for en branche, at mange produkter sælges på udsalg for at holde farten. Hvis der bliver produceret for meget tøj, som ikke bliver solgt, kan hverken detailbutikker, nethandel eller producenter stå imod det. Eneste mulighed er at sætte det på udsalg. Dermed har forbrugerne lært, at tøjet, som de fleste danske virksomheder fremstiller, altid kan købes på tilbud, vurderer Thomas Klausen, der er administrerende direktør for Dansk Mode & Textil.
Både han og Jens Birkeholm peger på, at der må og skal ske en gennemgribende omstilling i hele værdikæden for modebranchen, hvis denne skal blive sund igen.