Lidl vil hænge hjertestartere op i hele Danmark
Hvert år rammes cirka 4.000 danskere af hjertestop.
I 2001 fik 1,4 procent af dem, som fik hjertestop i det offentlige rum, stød med en hjertestarter, mens tallet i 2016 var steget til 13,4 procent.
Stigningen i brugen af hjertestarterne begrundes blandt andet med, at der i dag hænger langt flere hjertestartere rundt om i landet, men det er dog stadig kun 1/3 af disse, som er tilgængelige døgnet rundt.
Derfor vil Lidl og Hjerteklub.dk nu i samarbejde hænge hjertestartere op udendørs på udvalgte Lidl-butikker – hjertestarterne vil være tilgængelige alle døgnets 24 timer, fortæller Lidl i en pressemeddelelse.
Hjerteklub.dk er en landsdækkende non-profit organisation, som siden 2014 har hængt hjertestartere op med støtte fra lokale erhvervsdrivende.
- Vi udvider fortsat vores butiksnetværk, og det betyder, at vi får flere og flere butiksmure, hvor der for eksempel kan hænge hjertestartere, fortæller Mads T. Nielsen, som er udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl.
- Hjerteklub.dk giver os en vurdering af, hvor der er størst behov for hjertestarterne, og på deres anbefaling hænger vi derfor hjertestarterne op på alle de butikker, hvor der ikke allerede hænger en hjertestarter indenfor en afstand af 200 meter, siger han.
Den første hjertestarter er allerede hængt op, og snart vil man også kunne finde en hjertestarter udenpå Lidls butikker i Jyllinge, Rønne, Slagelse, Sorø og Thisted.
Hos Lidl er forventningen, at de første 40 hjertestarter skal hænges op indenfor en periode på et år.
- I Lidl ønsker vi at være en aktiv del af lokalsamfundet. Derfor er vi rigtig glade for, at vi i samarbejde med Hjerteklub.dk kan bidrage til opsættelsen af et livsreddende hjælpemiddel i de nærområder, hvor vores butikker ligger, fortæller CSR-chef i Lidl, Lærke Skaksen.