Nu sælger Louis Nielsen næsten halvdelen af alle briller i Danmark
Sidste år var det snublende tæt på, men ikke helt nok.
I år lykkedes det så for Louis Nielsen: Optikerkædens netop offentliggjorte regnskab for 2018-2019 viser en omsætning på over 1 mia. danske kroner, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.
- Det er bestemt tilfredsstillende at konstatere en omsætning på mere end en milliard. Vi valgte helt bevidst som vores strategi at ofre noget omsætning i dette finansår for at kunne dominere markedet med de rette tilbud til forbrugerne og dermed hente fleremarkedsandele, og på trods af dette når vi alligevel endnu en milepæl på omsætningen, siger administrerende direktør Mads Nygaard.
Mads Nygaard peger dermed på den markante fremgang i markedsandel for optikerkæden.
Tilbage i 2016 proklamerede han selv, at Louis Nielsen ville sælge hver anden brille på det danske optikermarked i 2020, og noget tyder på, at han får ret.
Ifølge de seneste af virksomhedens egne målinger foretaget af analysevirksomheden Kantar, er den aktuelle markedsandel for Louis Nielsen nemlig på 48 pct.
- Vi er der ikke helt endnu, men vi er godt på vej, og målet om at nå 50 pct. markedsandel i 2020 virker alt andet lige inden for rækkevidde,” kommenterer Mads Nygaard.
Hvor det i forrige år primært var teknologiskudstyr til alle kædens butikker, der udgjorde en tocifret millioninvestering, har forretningen det forgangne år bl.a. fokuseret på at få et helt nyt øjenlægenetværk op at stå.
Netværket, der er det eneste af sin slags i Danmark, består af ni uafhængige danske øjenlæger, der yder ekspertkonsultation på de mange nethindefotos, kædens optikere foretager.
Ifølge Mads Nygaard er det netop services som disse, der er fremtiden, særligt i forhold til forbrugernes øgede sundhedsfokus, men desuden også i forhold til det offentlige sundhedssystems løbende udfordringer med ventelister og overbelastning:
På nuværende tidspunkt har Louis Nielsen 77 butikker fordelt på tværs af landet, og selvom kæden som sagt fortsat øger dens markedsandel i den danske optikerbranche, abonnerer man stadig ikke på en decideret vækststrategi på butikssiden;
- Vi har ingen aggressiv vækststrategi, når vi ser isoleret på antal butikker. For os giver det ingen mening at have flere butikker, end vi har brug for til vores kunder, så vi åbner kun nye, når det giver mening for forretning og lokalområde, siger den administrerende direktør.
Dog investerer Louis Nielsen netop nu en hel del midler i en større opgradering af kædens butikker på tværs af landet, som omfatter totalrenovering og et brandmæssigt facelift af butikkerne, ligesom der i visse byer også er tale om flytning til mere attraktiveadresser.
- Grundet en fortsat massiv vækst i kundetilgang vælger vi nu at investere i en løbende opgradering af vores butikker i hele landet. Vi har planer om ca. 20 butiksrenoveringer i dette kalenderår og er godt på vej med planerne for næste år, så vi henover denæste 24-36 måneder har gennemført et totalt facelift af alle vores danske butikker, forklarer Mads Nygaard.