Kædedirektør for byggecentre: Vi har også rådgivning på hylderne
- Det er ikke sikkert, at du som håndværksmester eller entreprenør tænker så meget over alle de overvejelser dit byggecenter gør sig i forhold til at opfylde dine behov. Og fastholde dig og din virksomhed som kunde.
Og, hvor svært kan det egentlig være, kan man spørge sig selv. Byggecentret skal jo sådan set bare have nogle varer på lager og nogle lastbiler til at bringe varerne frem. Og så et par folk til at tage telefonerne, tjekke onlinebestillingerne eller tage imod ordren i byggecentret, når håndværkerne kommer forbi. Måske skal de have lidt rådgivning med i købet.
Stark har indført
|
Og så skal varerne naturligvis kunne købes til konkurrencedygtige priser i de ønskede mængder, i den rette kvalitet og leveres på rette tid og sted.
Hvis du ser dit byggecenter på den måde, så er det ikke helt tilfældigt. Hos Stark er det selve kernen i ydelsen.
- Det skal være let og enkelt at handle hos os. Håndværkerne skal ikke bruge unødig tid på at lede forgæves efter de rigtige varer eller vente på at få kompetent rådgivning. Det er vores opgave at sørge for, at den del af håndværkernes forretning kører så optimalt som muligt, siger adm. direktør i Stark, Britta K. Stenholt, og tilføjer, at den plads, som Stark udfylder i værdikæden naturligvis skal skabe reel værdi for kunderne. Og selvom det handler om pris, så handler det i lige så høj grad om service og rådgivning i øjenhøjde med håndværkerne.
- Vi skal nemlig som byggecenter-kæde kunne meget andet end blot at købe stort ind og bryde det op i mindre portioner, fremhæver Starks adm. direktør.
Dynamisk dialog
Britta Stenholt lægger ikke skjul på, at Stark især har målrettet fokus på de små og mellemstore håndværksvirksomheder. Og hun erkende, at man skal lægge sig i selen og gøre sig fortjent til at få kundernes loyalitet.
- Kernen i vores ydelse består af flere elementer. Vi skal have mange produkter tilgængeligt hurtigt, vi skal yde professionel rådgivning og vi skal have et effektivt ordre- og faktureringssystem, så vi skaber overblik for håndværkerne. Og samtidig skal vi yde den nødvendige kredit.
Men helt centralt for vores plads i værdikæden er evnen til at lytte til kunderne og gå i dialog med dem for at sikre, at vores ydelse hele tiden matcher deres behov, understreger Britta Stenholt og tilføjer, at de personlige relationer mellem håndværkerne og medarbejderne i byggecentrene er afgørende for, at der er dynamik i dialogen.
Stark har naturligvis også interne målinger af blandt andet leveringssikkerhed og -præcision og kundetilfreds. Om man deler gerne resultaterne med kunderne. Dokumentation er noget man sætter pris på i byggeriet.
- Det er med til at holde os skarpe og det sikrer, at vi kan optimere vores ydelser. Det handler om at gøre det lettere og nemmere for håndværkerne. De har rigeligt at se til i det daglige med stadig mere krævende bygherrer, stramme rammevilkår og hård konkurrence. Det skal de kunne koncentrere sig om og de skal føle sig trygge ved at handle med os. Og det skal være uden bøvl, siger Britta Stenholt.
Også fokus på maskin-udlejning
Stark har sat fuldt trykt på udlejningsindsatsen til de små og mellemstore virksomheder.
Målet er at udleje alt, hvad kernekunderne efterspørger af lifte, gravemaskiner og håndværktøj. Og der er ekstra fokus på løfteredskaber til for eksempel vinduer og gipsplader. Der er efterhånden mange hjælpeværktøjer til det hårdeste af dagligdagens arbejde med tunge løft og vrid og her ser Stark en mulighed for at øge tilgængeligheden. |