Ny vejledning skal reducere vareleverings-støj
Du kender det måske selv, hvis du er nabo til et supermarked, der får leveret varer i ydertimerne. Lyden af lastbilen der parkerer klokken to om natten, lyden af en bildør der smækker højlydt, eller lyden af raslende gitterbure, der bliver transporteret ud af lastrummet og trilles over en kantsten.
Hvis man ikke sover meget tungt, så kan ovenstående støjinferno vække de fleste fra den søde nattesøvn og dermed være til gene for beboerne i området.
Af den grund har Miljøstyrelsen valgt at udarbejde en vejledning til, hvordan man på bedst mulig vis udvikler en støjsvag varelevering i detailhandelsbranchen. Og det indbefatter brugen af nyudviklede støjreducerende redskaber.
Det skriver TV 2 Lorry.
Det er især den nye teknologi og uddannelse af medarbejdere, der udgør hovedkernen i den nye vejledning, som er blevet til i samarbejde med en række store aktører i erhvervslivet. Erfaringer fra Holland, og til dels her i Danmark, viser, at man kan nedsætte støjen med det, som svarer til en halvering af støjen for øret.
- Det vi kan se, det er, at man kan halvere støjen med ca. 10-15 decibel, hvis man bruger de her redskaber. Men det er en ret vigtig pointe, at selvom man bruger de her redskaber, så er det ingen garanti for, at det overholder grænseværdierne, og vi ændrer ikke beskyttelsesniveauet for borgerne. Det skal udelukkende ses som redskaber, der skal bruges til ikke at skabe konflikt, det vil sige færre klager, siger Jens Schultz Thers fra Miljøstyrelsen til TV 2 Lorry.
Helt konkret anbefaler Miljøstyrelsen at støjen kan begrænses ved brug af en række metoder, som ofte skal kombineres for at få tilstrækkelig effekt.
Den store brødproducent Schulstad leverer dagligt tonsvis af varer til butikker i hele landet, og i København har virksomheden de seneste tre år kørt en særlig forsøgsordning for at nedbringe støj i forbindelse med vareleveringer i områder, hvor der er restriktioner på grund af borgerklager.
Kommunerne får generelt mange klager om støj i forbindelse med varelevering i ydertimerne som både tæller aften- og nattetimer og søndage. Støjen har hidtil været den negative del i den forbindelse med varelevering i ydertimerne, mens det på positivsiden betyder færre lastbiler i myldretiden.
Schulstads forsøgsordning har dog hidtil været en stor succes.
- Man kan ikke helt undgå støj, men siden vi for tre år siden begyndte vi at køre med hybridlastbiler i København og brugt særligt støjreducerende udstyr, og der sket en mærkbar ændring. Antallet af borgerklager er faldet markant, og det er meget positivt, siger Niels Kristian Holm, der er logistikchef i Schulstad
Løsningen med hybridlastbiler er omkostningsfuld, og derfor er det kun i København, man indtil videre kører med de lydsvage køretøjer, men man kigger hele tiden på, hvor der kan gøres en indsats.
Det er dog ikke nok kun at have støjsvagt udstyr, for man skal også som vareleverandør have viden om, hvordan man håndterer det korrekt. Derfor bruger Schulstad også kræfter på at uddanne deres medarbejdere.
- Vi har sammen med vores lastbilsleverandør og materialeleverandør støjreduceret alle vores lastbiler og udstyr som palleløftere og gaffeltrucks, inden for de rammer, som vi har kunnet. Og så har vi gjort meget for at uddanne vores chauffører, for det nytter ikke noget, hvis de larmer ved at råbe eller spiller høj musik, når de kommer kørende. Man kan godt sige, at det er en form for ’vis hensyn-uddannelse”, siger Niels Kristian Holm.