Skuffende tv-salg får B&O til at droppe treårsplan
Bang & Olufsen har natten til tirsdag valgt at nedjustere sine forventninger til årets omsætning med en tiendedel og droppe sit mål for de næste tre år. Det oplyser selskabet i en meddelelse.
Samtidig har Bang & Olufsen ikke været i stand til at omstille sit netværk af distributører som forventet.
Da fondsbørsen åbnede, blev nedjusteringen mødt med et fald i B&O-aktien på over 20 procent.
Nedjusteringen kommer, efter at selskabet har taget et kig på salgstallene for tredje kvartal i det forskudte regnskabsår 2018/2019.
Her har salget været 18 procent lavere end samme kvartal sidste regnskabsår.
Det skyldes ifølge Bang & Olufsen ikke, at detailsalget er kollapset. Det er derimod vokset. Til gengæld har forhandlerne i Europa, Mellemøsten og Afrika dog valgt at reducere deres lagerbeholdninger.
- Denne omsætning forventes normaliseret i fjerde kvartal, men forventningen er forbundet med betydelige usikkerheder, skriver Bang & Olufsen i meddelelsen.
Ud over omsætningen forventes overskuddet på driften også at blive skåret kraftigt ned.
Selskabets ledelse har meddelt, at en ny plan for selskabets "langsigtede mål" vil blive præsenteret i forbindelse med årsregnskabet.
Alle andre vil få syn for sagen 4. april, hvor resultatet for tredje kvartal bliver præsenteret.
Allerede tirsdag kan direktør Henrik Clausen dog løfte sløret for sin dom over regnskabet.
- Det resultat, vi leverede i tredje kvartal, var langt fra tilfredsstillende, siger han i selskabets meddelelse.
- Vi har overvurderet, hvor hurtigt vi har været i stand til at drive forandringen af vores salgs- og distributionsnetværk til at blive mere detailfokuseret og efterspørgselsdrevet.
- Kombineret med det uventede fald i tv-omsætningen i kvartalet har vi valgt at revurdere vores forventninger for året.
Morten Imsgard, der er analytiker for Sydbank, peger på, at Bang & Olufsen nu for andet kvartal i træk er blevet overrasket negativt og må nedjustere.
- Det er det store ubesvarede spørgsmål, om det her er nogle forbigående tendenser, eller om det er noget mere strukturelt udfordrende for B&O, siger han.
- B&O er i gang med en oprydning i deres forhandlernetværk, så de får et butiksnetværk, der bedre understøtter deres brand.
- De har nogle konkurrencedygtige produkter. De har fået skabt nogle mere lønsomme produkter, så de tjener penge på de produkter, som de sælger.
/ritzau/