Kop & Kande fokuserer på egne interesser uden Group Nordic
Ved årsskiftet forlod Kop & Kande Group Nordic-samarbejdet for at stå på egne ben.
Nu ønsker kæden at fremtidssikre, og det kan kun ske ved at sikre et mere agilt setup, hvor kædens egne interesser kommer frem for alt, skriver Kop & Kande i en pressemeddelelse.
- Efter ni år i Group Nordic har vi i Kop & Kande brug for at handle på vores egne vegne. Kæden har været storebror i samarbejdet, og når vi kiggede på de ændringer, vi stod over for, var vores vurdering, at prisen for at være med var for høj i forhold til det udbytte, vi kunne forvente. Nu har vi friheden til udelukkende at fokusere på egne interesser, og det giver et mere agilt og fremtidssikret Kop & Kande, siger administrerende direktør i Kop & Kande a.m.b.a., Peter Rønn.
Endnu et solidt regnskab
Det er som en stærk spiller på detailmarkedet, at Kop & Kande nu står på egne ben.
På den årlige generalforsamling i weekenden blev ejerne af de 94 medlemsbutikker præsenteret for endnu et solidt regnskab for kæden. Et regnskab der trods store investeringer viser et overskud på 20,5 millioner kroner.
- De selvstændige Kop & Kande-butikker er kædekontorets vigtigste samarbejdspartnere, og det er utroligt vigtigt, at vi leverer et godt fælles resultat, som butikkerne så får glæde af. Derfor er jeg også glad for, butikkerne over en bred kam har oplevet fremgang det seneste år. Det viser, hvor stærke vi er sammen, siger Peter Rønn.
Selve detailsalget i Kop & Kande gik i 2018 fem procent frem, mens butikkerne i gennemsnit nedbragte varekøbet med to procent.
Det netop offentliggjorte regnskab for Kop & Kande-kæden viser en nedgang i nettoomsætning fra 498 millioner kroner i 2017 til 466 millioner kroner i 2018.
Det skyldes primært, at kæden ved årets indgang afsluttede samarbejdet med et medlem, der drev en stor webshop. Siden har nye butikker sluttet sig til Kop & Kande. Den samlede detailomsætning fra butikker og kæder udgør tilsammen en lille milliard kroner.
Nybygget domicil i Aarhus
Ved årsskiftet flyttede Kop & Kandes kædekontor fra Viborg til et nybygget domicil ved Aarhus, hvilket også er en investering i fremtiden.
- Det letteste havde været at blive i Viborg, der har en historie som isenkræmmerby. Men den nye placering tæt på motorvejen nord for Aarhus er en positiv gevinst. Allerede da vi besluttede at flytte, udvidede det markant ansøgerfeltet til vores dengang ledige stilling som marketingschef. Så vi ved, at det også gør en forskel i forhold til rekruttering, siger Peter Rønn.