HK Handel: BR-elever blev kimet ned
Da konkursen ramte, og Top-Toy endegyldigt drejede nøglen om, gik 53 elever ud af butiksdørene for sidste gang og ud i verden til en uvis fremtid.
Blot en måned forinden havde de udsigt til at kunne gennemføre deres butiksuddannelse i landets største legetøjskæde -fremtiden tegnede sig i stedet noget mere usikker.
- Da vi trådte ind i det nye år, da græd jeg. På det tidspunkt anede jeg ikke, hvordan fremtiden ville komme til at se ud, og jeg har også en søn, som jeg skal sørge for, så jeg var virkelig urolig, siger Phillipa Weiss, der er tidligere elev i Fætter BR.
Og hun var langt fra alene om at være usikker på, hvad fremtiden ville bringe. I tiden op til konkursen arbejdede HK Handel for at skaffe og samle information til de ansatte og elever, som var berørte af legetøjskædens deroute.
- Vi så et tydeligt behov for, at medarbejderne i kæden blev informeret og opdateret på, hvad der skete, og hvad de havde ret til, hvis konkursen rent faktisk indtraf. Det var begrænset, hvad der kom af information fra kæden og kurator, så der lå et stort arbejde i det, fortæller faglig chef i HK Handel Kim Jensen i en pressemeddelelse.
Branchen greb eleverne
Udover at informere eleverne, så prøvede man i HK Handel også at formidle kontakt til virksomheder, som kunne være interesseret i at tage nogle af eleverne ind. Det var et omfattende arbejde, men faktisk viste handelsbranchen sig nærmest at overhale konkursen indenom.
Mange af eleverne fra Top-Toy oplevede nemlig at blive kontaktet direkte fra virksomheder og ledere i branchen, som ville have dem til samtale eller direkte ansætte dem med det samme.
- Jeg har været overrasket over, at så mange var interesseret i at få fat i os. Jeg tror, det har noget at gøre med, at firmaet har været et kendt navn i forvejen, og at eleverne har haft et godt ry, fortæller Mark Kortnum Nielsen, der er tidligere elev i Top-Toy.
Mark Kortnum Nielsen fik dermed ikke lang tid som ledig, og heldigvis er hans historie langt fra enestående. En opgørelse fra HK Handel viser, at over 80 pct. af de elever, som fagforeningen har kontakt til, i dag er videre i en ny elevplads.
- Jeg havde slet ikke forestillet mig, at det skulle være så nemt. Jeg brugte i sin tid lang tid på at finde en elevplads, så det kommer som en overraskelse, fortæller Kristine Poulsen, der i dag har fået nyt elevplads i Føtex.
Hos HK Handel glæder man sig over, at en så stor procentdel af eleverne er kommet godt videre til nye elevpladser.
- Det er utroligt glædeligt, at branchen i den grad har været åben og nærmest har suget de ledige elever til sig. Mange af dem kunne jo nærmest gå ud ad døren på en Fætter BR-butik og så gå ind ad døren i butikken ved siden af for at fortsætte elevtiden der, siger faglig chef Kim Jensen fra HK Handel.
Ifølge Kim Jensen, så har branchen før været god til at gribe eleverne, når andre butikskæder har drejet nøglen om. Som eksempel fremhæver han Fonas konkurs i 2016, hvor blandt andre Elgiganten og Salling Group overtog en del af eleverne.
Blandt dem, som har været hurtig ude og opsnappe eleverne fra Top-Toy, er igen Salling Group, der blandt andet driver kæderne Føtex, Bilka og Netto. For dem handlede det om at tage et ansvar og samtidig sikre kvalificeret arbejdskraft til landets største detailkæde.
- I Salling Group har vi altid brug for dygtige elever, og de udgør et vigtigt fundament for talentudvikling i virksomheden. Mange af vores ansatte i ledende stillinger er startet som elever i for eksempel Bilka. Vi tager elevuddannelse alvorligt og har vores eget elevakademi, ligesom vi i hver af kæderne hvert år kårer Årets Elev, fortæller Christian Flø, som HR-chef i Salling Group og medvirker ved ansættelse og udvikling af elever.
Både Mark Kortnum Nielsen og Kristine Poulsen er i dag godt i gang i deres nye elevpladser. For Philippa Weiss mangler kun det kontraktlige, førend hun også kan fortsætte sin uddannelse i en ny butik.