23948sdkhjf

Dagligvarekæder får Kræftens Bekæmpelses Hæderspris for at gemme tobakken væk

Dagligvarekæderne Aldi, Coop, Lidl, Rema 1000, Salling Group samt Magasin modtager Kræftens Bekæmpelses Hæderspris 2019.
Aldi, Coop, Lidl, Rema 1000, Salling Group samt Magasin modtager Kræftens Bekæmpelses Hæderspris 2019.
De får prisen for at gemme tobakken væk i butikkerne og dermed gå forrest i indsatsen for at undgå, at børn og unge begynder at ryge, fortæller Kræftens Bekæmpelse i en pressemeddelelse om hædersprisen, der blev overrakt af H.K.H. Kronprinsessen mandag den 4. februar på World Cancer Day.

De seks dagligvarekæder enten har - eller er på vej til at skjule cigaretpakker og tobak i skabe eller bag forhæng, så de ikke mere er synlige for kunderne.

Magasin har valgt helt at stoppe med at sælge tobak.

Mandag den 4. februar fik de administrerende direktører for Aldi, Coop, Lidl, Rema 1000, Salling Group og Magasin Kræftens Bekæmpelses Hæderspris 2019 overrakt af H.K.H. Kronprinsessen.

Det skete ved et arrangement i Skuespilhuset i København, som også var en markering af World Cancer Day. Helen Bernt Andersen, formand for Kræftens Bekæmpelse, begrunder valget således:

- Dagligvarekæderne har valgt at tage ansvar og gå forrest i en fælles indsats for at skabe et samfund, hvor børn og unge ikke begynder at ryge. Hvert år dør næsten 13.600 mennesker i Danmark på grund af rygning, og de fleste af dem tændte den første cigaret, da de var unge. Supermarkedskæderne har valgt at sætte hensynet til børn og unge højere end risikoen for at miste kunder, siger Helen Bernt Andersen.

Tobakssalget falder
Og butikkerne kan mærke det. I starten af dette år udsendte Salling Group en meddelelse om, at dagligvarekæderne Netto, Føtex og Bilka, der skjulte tobakken sidste år, solgte en mio. pakker cigaretter færre i 2018 end året før.

Nedgangen i tobakssalget var størst i butikker kendetegnet ved mange unge kunder, har Salling Group fortalt.

- Dagligvarekæderne har handlet, mens politikerne tøver. Nu har vi brug for lovgivning, der sikrer, at alle andre butikker også skal skjule tobakken. Og vi har brug for en national plan mod tobak, der også indeholder andre tiltag - herunder det allermest effektive redskab: højere priser, siger Helen Bernt Andersen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188