23948sdkhjf

Bestseller går for mere bæredygtighed

I 2025 skal 30 procent af den bomuld, som bruges i Bestseller, være økologisk.
Bestseller, der er Danmarks suverænt største i modeindustrien, vil som led i en samlet strategi om større bæredygtighed investere i at øge udbuddet af økologisk dyrket bomuld, som i dag kun udgør en brøkdel af den samlede mængde bomuld på kloden, skriver Børsen.

Ambitiøse mål
Bestseller har en samlet omsætning på over 24 mia. kr., og i 2025 skal altså 30 procent af produktionen være økologisk.

Det er ét af få helt konkrete mål i strategien, og helt overordnet er det langsigtede mål for koncernen, der ejes af en af Danmarks mest velhavende, Anders Holch Povlsen, at nå en position, hvor koncernen har et positivt klimaaftryk og ikke belaster klimaet. Dét mål skal koncernen nu år for år komme nærmere, men der er ikke sat noget årstal på.

- Vi vil svare på de ændrede krav fra samfundet og kloden og øge hastigheden i omstillingen mod mere bæredygtighed, fastslår Anders Holch i en pressemeddelelse, ifølge Børsen.

Signalværdi
Det er der meget signalværdi i, mener direktør Louise Byg Kongsholm i trendvirksomheden Pejgruppen.

- Lancering af en strategi er en erkendelse af, at man påvirker omverdenen, og af, at man vil gøre noget ved det. Det går heller ikke, at Bestseller som den største i branchen i Danmark kommer som en af de sidste med en bæredygtighedspolitik. Problemet er, at bæredygtighed er så stort og komplekst et emne, at modevirksomhederne ikke kan være særlig konkrete. Men der er virkelig brug for, at alle tager skridt i den retning. Modebranchens grund-dna er brug-og-smid-væk. Og industrien sviner virkelig i mange af sine produktionsprocesser, siger hun til Børsen.



Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078