23948sdkhjf

Ny teknologi gør Coops markedsføring mere effektiv

Coop har taget ny teknologi i brug, som giver mulighed for at måle effekten af kædens marketingaktiviteter. Det har været en øjenåbner for kædens marketingdirektør.

Nye teknologier og nye metoder har gjort sit indtog i Coops marketingarbejde.

Med et nyt såkaldt "beslutningsstøttesystem" kan kæden nu måle effekten på alle sine taktiske marketingaktiviteter og på den måde tage bedre beslutninger om kampagner, medieinvesteringer og medieanvendelse.

- Det er blevet meget tydeligt, at der ikke er tale om ’one size fits all', når vi planlægger media for vores fire kæder, hvor effekten af de store media som f.eks. TV og tilbudsaviser varierer langt mere pr. kæde, end vi troede. Det betyder, at vi nu kan blive mere nuancerede i medievalget for de enkelte kæder og på den måde optimere ROI yderligere for hver kædes investerede mediekrone, siger marketingdirektør Pia Niemann. 

- På trods af nogle danskeres irritation over tilbudsaviser, har vi jo kunnet se, at de i nogle segmenter faktisk virker godt som kundestrømsgenerator. Men nu kan vi faktisk også se, at der ligeledes er markant forskel på effekten af tilbudsaviserne for de forskellige kæder, forklarer hun. 

Annalect, der er en del af Omnicom Media Group, står bag den nye teknologi, som er et beslutningsstøttesystem til marketing, der baserer sig på integration af direkte data og machine learning.

Det nye system består af data fra både eksterne og interne datakilder fra Coops fire kæder – SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Kvickly og Fakta – og tager nye teknologier i brug, som konstant optimerer Coops markedsføringsindsats, samtidig med, at detaljeniveauet kan blive større end nogensinde, siger nordisk direktør i Annalect, Søren Fromberg.

 - Vores løsning er baseret på den nyeste teknologi og de nyeste metoder, og kan ikke sammenlignes med noget, vi har set i markedet før indenfor beslutningsstøtte til marketing. Takket være den nye tilgang kan vi nedbryde de enkelte faktorer, der påvirker annoncørens salg i en hidtil uset detaljeringsgrad og kontinuerligt stille helt aktuelle indsigter til rådighed. Derved understøtter beslutningsstøttesystemet Coops ambitioner om at arbejde agilt og faktabaseret, forklarer han.  

- Vi bliver dygtigere til at investere vores mediekroner dag for dag og vil med samme medieinvestering kunne opnå en markant forbedret salgseffekt, og det giver forhåbentlig luft til på et mere oplyst grundlag også at kunne eksperimentere lidt med nye kanaler, siger Pia Niemann. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157