Butikkernes 'mersalg' irriterer os og gør os tykke
"Vil du have dobbelt op til den halve pris?"
Et spørgsmål i den stil bliver rigtig mange danskere stillet, når de i kiosken, på tankstationen eller lignende vil købe et pølsehorn, en croissant eller andre hurtige snacks og læskedrikke.
- Vi bliver hver dag fristet til at købe mere, end vi har brug for. Dermed risikerer vi, at overvægten kommer snigende. Køber man fx en café latte tre gange om ugen, kan det blive til to kilo ekstra på vægten på et år, hvis man bliver lokket til at vælge en stor i stedet for en lille, siger forebyggelseschef i Kræftens Bekæmpelse, Mette Lolk Hanak.
En ny måling viser, at fire ud af ti personer har sagt 'ja' til mersalg flere gange inden for det sidste år.
Og halvdelen af dem ville ønske, at sælgeren ikke havde foreslået mere, end de havde bedt om.
Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og Kræftens Bekæmpelse sætter derfor fokus på mersalg, som skal minde befolkningen om, at den usunde lokkemad ikke blot giver butikkerne flere penge i kassen. Det giver også forbrugerne ekstra kilo på sidebenene.
De tre organisationer opfordrer forbrugerne til at tænke sig om, men mener, at butikkerne også bør tage ansvar.
- Det er på tide, at butikker, kiosker og restauranter tager ansvar og gør en aktiv forskel i forebyggelsen af overvægtsepidemien. Det kan de bl.a. gøre ved at undlade at opfordre deres ansatte i at "mersælge". På den måde tilgodeser de desuden den halvdel af befolkningen - herunder deres egne kunder - som er irriterede over mersalg, siger Morten Ørsted-Rasmussen, forebyggelseschef i Hjerteforeningen.
Tal fra YouGov-undersøgelsen
- 4 ud af 10 af de adspurgte danskere har sagt 'ja' til mersalg flere gange inden for det seneste år
- 56 procent er irriterede over butikkernes forsøg på mersalg af usunde mad- og drikkevarer, mens kun 22 procent synes, det er god service
- 1 ud af 3 af de irriterede fortryder, at de køber mere end planlagt
- Hver anden ville ønske, at sælgeren ikke foreslår mere end de har bedt om.
Undersøgelsen er foretaget af YouGov-og gennemført i samarbejde med Forbrugerrådet Tænk.
Den omfatter 808 danskere over 26 år og er repræsentativ for alder, køn, geografi og uddannelse.