Der er ofte en bagtanke med julequizzen på nettet
Julen er også højtid for quizzer på nettet, men selv om præmierne er tillokkende, kan det være en god idé at tænke sig om en ekstra gang, før man deltager.
Ofte er der nemlig særlige betingelser, man skal acceptere for at kunne deltage. Det kan for eksempel være, at man skal sige ja til at modtage reklamer fra en eller flere virksomheder.
Paula Brammann, forbrugerjurist i Forbrugerrådet Tænk, forklarer:
- Julen kan være en periode, hvor vi har paraderne mere nede. Vi søger mere på nettet, og når vi er i julestemning, er det måske lettere at overtale os til at deltage i en konkurrence, der lokker med gode præmier, siger hun.
- Men overvej, hvilken intention virksomheden skulle have i at præmiere dig i disse konkurrencer. Og afvej med dig selv, om det er værd for dig at afgive dine personlige oplysninger som modydelse, siger Paula Brammann.
Det skal ifølge loven meget tydeligt fremgå, hvad virksomheden ønsker at bruge din e-mailadresse til. Det skal også fremgå af konkurrencebetingelserne, hvem der må kontakte dig i markedsføringsøjemed.
Men kan det virkelig være rigtigt, at vi i særlig grad har paraderne nede i julemåneden og derfor er lettere at manipulere med konkurrencer og quizzer på nettet?
Ja, til dels, svarer adfærdspsykolog Anders Colding-Jørgensen.
- Måske er vi lettere at lokke i december måned, fordi vi er mere ting-og-sager-kompatible i julen. Vi er mere indstillet på at købe ting, og når vi klikker rundt og kigger på gaver, så er det lettere for os at blive udsat for det her, siger han.
- Barrieren er lav. Vi sidder alligevel og surfer rundt og er kun nogle få klik og en e-mailadresse fra et deltage i et eller andet spændende. Og det føles jo uskadeligt at give sin e-mailadresse væk, forklarer Anders Colding-Jørgensen.
Resultatet kan dog være, at du efterfølgende modtager mange e-mails og opkald fra virksomheder, der er interesseret i at få dig til at købe deres varer.
Det er dog ikke kun virksomheder, der vejrer morgenluft i julemåneden.
Det gør de it-kriminelle også, forklarer Kim Stensdal, chef for kommunikation og viden i brancheorganisationen Dansk It.
- Der er en tendens til, at de it-kriminelle ser deres snit til at slå til, når der er højtider eller store begivenheder. Sådan er det til black friday, når der er VM i fodbold, og sådan er det også i julen, hvor de it-kriminelle ved, at folk har det store kreditkort fremme eller mangler penge til at købe julegaver for, siger han.
- Så når julen melder sin ankomst, sidder der nogle på det mørke web og lægger planer for, hvordan de kan få adgang til penge eller data, som kan misbruges på en eller anden udspekuleret måde. Og det skal man som forbruger være sig bevidst omkring, siger Kim Stensdal.
Så tag dine forholdsregler, opfordrer han. De består blandt andet i at være opmærksom på, hvem der står bag de quizzer og konkurrencer, som du støder på.
- Kan du ikke gennemskue, hvem afsenderen er, så vær på vagt, for så er der som regel noget, der ikke stemmer, siger Kim Stensdal.
Også falske gavekort florerer i stor stil i december måned.
- I julen florerer de falske gavekort, hvor du får at vide, at du kan modtage et gavekort ved at registrere dig. Men vær klar over, at det er de færreste seriøse forretningsdrivende, der bare forærer noget gratis væk, siger Kim Stensdal.
/ritzau fokus/