23948sdkhjf

Store black friday-rabatter er ofte spildte penge for butikkerne

Mange butikker og webshops mister indtjening, fordi de giver unødvendigt store rabatter på Black Friday. Undersøgelser viser, at de fleste forbrugere er tilfredse med rabatter på 10-25 procent.

Storcentre, forretningskæder og webshops er i dagene her op til black friday gået regulært tilbuds-amok, ofte med rabatter på helt op til 50-70 procent.

Men undersøgelser viser, at flertallet af forbrugere er udmærket tilfredse med langt mindre rabatter.

Mange butikker vil derfor komme til at sande, at black friday ikke giver det forventede afkast. Det siger Nicolai Broby Eckert fra Simon-Kucher & Partners, der er et konsulenthus inden for pris-, salgs- og marketingstrategier, i en pressemeddelelse.  

En række rabat- og kampagneundersøgelser foretaget af Simon-Kucher & Partners viser, at når rabatterne overstiger 20-25 pct., er resultatet faldende indtjening på kampagnen.

Den ekstra omsætning, der skabes, opvejer simpelthen ikke den tabte indtjening. Og det gælder uanset hvilke typer produkter, man sælger på black friday.

- På baggrund af det store antal rabatstudier, vi gennemfører årligt, må jeg desværre advare om, at der er en reel risiko for, at den øgede omsætning og positive effekt for bundlinjen, som mange danske erhvervsdrivende forventer, udebliver, simpelthen fordi de handlende giver for store rabatter, siger Nicolai Broby Eckert.

- Alt for mange giver bevidstløst store rabatter over hele linjen. Selv produkter, som må forventes at sælge stort til normalprisen i december måned, bliver sat ned i pris. Hvis man fx øger rabatten fra 20 pct. til 30 pct. og har en indtjening på 15 pct., så skal salget øges med 200 pct., for at man har den samme indtjening som før. Og 200 pct. er jo en ganske markant omsætningsstigning, forklarer han.  

Nicolai Broby Eckert råder de handlende til i god tid inden 2019-udgaven af black friday at overveje grundigt, om det overhovedet giver plus på bundlinjen at være med i black friday.

- Hvis man når frem til, at man skal deltage, bør man fokusere på at give differentierede og målrettede rabatter samt benytte den ekstra kundetrafik under black friday  til at opsælge højmargin-produkter.

- Vores studier tyder på, at black friday  mest af alt flytter noget omsætning fra julehandelen og det efterfølgende udsalg til black friday -weekenden. I år har vi set, at eksempelvis Ikea har valgt at stå udenfor. I deres markedsføring har de valgt at slå på, at de altid har lave priser. Ikea-eksemplet viser, at lavpriskæder også kan positionere sig ved IKKE at deltage i black friday . Og på samme måde kan high-street-udbydere fastslå over for deres kunder, at de netop er high-street-udbydere ved at lade være med at hoppe med på rabatbølgen, siger Nicolai Broby Eckert.

- En helt ny undersøgelse viser, at black friday faktisk er et turn-off for omkring halvdelen af forbrugerne i England. 45 pct. af voksenbefolkningen i England har aldrig købt noget med rabat på black friday. I Danmark ser vi også tendenser til, at black fridays  indflydelse på folks forbrugsmønster er begrænset, siger han.

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.117