23948sdkhjf

Ni råd fra de butiksansatte: Sådan er en god Black Friday-kunde

Det er et stigende problem, at utilfredse og stressede kunder overfuser butiksmedarbejderne.

STOP. Pust ud. Tæl til ti. Selvom Black Friday kan være hektisk, og det kan være vildt stressende at spurte afsted i intens jagt efter de gode tilbud, så er der ingen grund til at lade det gå ud over personalet, skriver HK i en pressemeddelelse. 

Desværre viser flere undersøgelser blandt HK Handels medlemmer, at flere og flere butiksansatte oplever, at blive overfuset eller direkte truet af kunderne.

- Det er et stigende problem, at utilfredse og stressede kunder overfuser butiksmedarbejderne. Der skal ikke længere så meget til at tænde folk af, og lunten bliver kortere og kortere. Vi forsøger at tackle det ved i fællesskab med arbejdsgiverne at informere om, hvordan man tackler aggressive kunder, men det er desværre et eskalerende problem, siger faglig chef i HK Handel, Kim Jensen.

Der er god grund til at huske det gode humør, når man shopper på Black Friday, for det kan have store konsekvenser for personalet og arbejdsmiljøet i butikkerne, når kunderne tænder af.

- Det kan være enormt hårdt at blive udsat for trusler og grov tiltale. I øjeblikket kan det give nervøsitet og hjertebanken, og på længere sigt kan det have psykiske konsekvenser. Det er en stressfaktor, som butiksansatte ikke burde opleve, siger Merete Kaffka, der er arbejdsmiljøkonsulent i HK Handel.

Så derfor har butiksmedarbejderne lavet disse gode råd til Black Friday-kunderne:

  • Lad være med at tale i telefon, mens du bliver ekspederet
  • Vær tålmodig og respekter køkulturen. De andre kunder har sikkert også travlt
  • Læg dine varer i ét lag på disken eller rullebåndet
  • Vil du klage, så gør det uden at hidse dig op. Butiksmedarbejderen har ikke lavet fejl med vilje
  • Respekter butikkens regler. Butiksmedarbejderen kan ikke ændre butikkens regler - heller ikke selv om du bliver vred
  • Er din indkøbsliste to sider lang, så kom i god tid, inden butikken lukker
  • Fortryder du en vare, så læg den på plads igen, eller giv den til en butiksmedarbejder i stedet for at lægge varen et tilfældigt sted
  • Hils på ekspedienten, og send gerne et smil - også selv om du har stået i kø i ti minutter for at få hjælp eller betale for din vare
  • Har du fået en god service, så sig tak. Det er altid rart at blive anerkendt for sin faglighed

Og husk: De gode råd gælder også til jul.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125