23948sdkhjf

Salg af dagligvarer på nettet stormer frem i Europa

Trend: Forbrugerne starter med at købe billetter og musik på nettet. Når de bliver trygge ved det, begynder de at købe plejeprodukter. Næste fase bliver dagligvarer.

– E-handel er steget med 15 pct. globalt de seneste to år inden for dagligvarer.

Væksten bygger på, at en større andel af de globale forbrugere føler sig sikre ved at handle online, hvilket ifølge en ny rapport fra den globale analysevirksomhed Nielsen, har øget salget på internettet på tværs af kategorier og brancher.

Det fortæller Nielsen i en pressemeddelelse. 

Ifølge Nielsens 2018 Connected Commerce Report har 93 pct. af de danskere, som har adgang til internettet, handlet online i 2018.

14 pct. af danskerne har købt dagligvarer online i 2018, hvilket er tre procentpoint højere end i 2017 - svarende til en vækst på 30 pct..

Nielsen estimerer, at den globale vækst inden for online dagligvarehandel er steget med 15 pct. de seneste to år svarende til 460 milliarder kroner.

Rejseaktiviteter, billetter til oplevelser som teater, biografer og koncerter, bøger og musik og modekategorier som tøj, smykker og ure er de kategorier, som flest danskere køber online (eller henholdsvist 59 pct., 57 pct., 48 pct. og 47 pct. respektivt).

Den største stigning i udbredelsen af E-handel blandt danskerne har vi set i kategorierne IT og mobiltelefoner (stigning på fire procentpoint til 45 pct.), til babyer og småbørn (som bleer, legetøj, babymad og modermælkserstatning (stigning på fire procentpoint til 12 pct.), forbrugerelektronik (stigning på fire procentpoint til 42 pct.) og dagligvarer (stigning på tre procentpoint til 14 pct.).

- Fra de lande, der er længst fremme inden for E-handel, som fx Sydkorea, hvor E-handel udgør hele 20 pct. af dagligvaresalget, ser vi, at forbrugernes adfærd inden for E-handel følger et bestemt mønster, fortæller Rasmus H. Sarauw-Nielsen, retailer services, Nielsen.

- Rejser, billetter til underholdning og musik og bøger er typisk de første kategorier som forbrugerne køber online. I takt med at forbrugerne føler sig mere sikre og hjemmevante på nettet, spreder danskernes køb på nettet sig til kategorier som skønhed, personlig pleje og babyprodukter. Næste fase i udviklingen bliver dagligvarer. Her har udbuddet været begrænset, men nu ser vi udrulning af løsninger, hvor kunderne bestiller dagligvarer online og henter dem i butikken. Det er den løsning, som har løftet E-handel i Frankrig til et af de højeste niveauer i Europa. Vi forventer, at E-handel inden for dagligvarer vil have fordoblet sin andel i 2022 i forhold til 2017, siger han. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141