Danskerne elsker deres biler som aldrig før
Ifølge FDM og bilstatistik.dk er der i dag mere end 3.000.000 biler i Danmark, og det er første gang nogensinde, at den danske vognpark har rundet 3 millioner i antal.
Danskerne bruger også deres biler mere og mere. Den seneste måling fra Vejdirektoratet viser, at danskerne kører mere i bil. I 2017 blev der kørt 13 procent flere kilometer på de danske veje sammenlignet med 2009.
De mest købte bilmærker i Danmark er ifølge De Danske Bilimportører Volkswagen, Peugeot og Toyota.
Vil man finde bilmærkerne med de gladeste og mest loyale kunder, så hedder mærkerne i top BMW, Volvo og Mercedes i nævnte rækkefølge.
Resultaterne i den årlige kundetilfredshedsundersøgelse fra Loyalty Group og FDM, AutoIndex, viser, at BMW i 2018 for 7. år i træk vinder førstepladsen med 905 indekspoint ud af 1000 mulige.
Det er det bedste resultat i undersøgelsens historie. Men det er ikke kun BMW, som har tilfredse kunder, lyder det fra direktør og seniorrådgiver Mikkel Korntved, som er ansvarlig for AutoIndex hos Loyalty Group:
- Generelt er alle danskere blevet mere tilfredse med deres bil. I de 16 år, hvor vi har gennemført AutoIndex, så har den gennemsnitlige vurdering af bil aldrig været højere end i årets undersøgelse, siger han.
AutoIndex 2018 viser desuden, at danskerne har stor tiltro til både forhandler og værksted; 87 pct. af de 36.000 adspurgte danske bilejere svarer, at de har fuld tillid til deres autoriserede værksted, og det er en rekordhøj score.
- Det flotte resultat fortæller mig, at bilproducenterne generelt er meget mere opmærksomme på at give deres kunder en god service, hvor end de møder dem, siger Mikkel Korntved.
Danskerne efterspørger i stigende grad kvalitet og komfort. I en analyse fra Skatteministeriet tidligere i år fremgår det, at danskerne siden 2015 har købt større og dyrere biler.
Det er især nedsættelsen på afgifter de forgangne år, som har haft betydning for, at danskerne kan tillade sig at gå en klasse eller to op.