23948sdkhjf

Kineserne topper black friday i indkøbsregn

Shoppingdagen "singlernes dag" i Kina har fået milliarderne til at rulle hos onlinebutikker som Alibaba.

Forbrugere hos den kinesiske netbutik Alibaba har søndag brugt rekordmange milliarder på shopping som led i det, kineserne kalder "singlernes dag".

Allerede efter 16 timers handel havde salget rundet 168 milliarder yuan - hvilket svarer til lige under 160 milliarder danske kroner.

Og da dagen var slut, havde kineserne spenderet sammenlagt 213,5 milliarder yuan eller 202 milliarder kroner.

Det er en stigning på 27 procent sammenlignet med salget på "singlernes dag" sidste år, oplyser Alibaba i en pressemeddelelse.

"Singlernes dag" kan måske bedst sammenlignes med sine amerikanske modstykker "black Friday" og "cyber Monday". Det er dage, hvor butikkerne holder udsalg i enten de fysiske butikker eller i deres netbutikker.

I Kina er "singlernes dag" opstået som en fejring af studerende uden en kæreste som modsvar til den berømte valentinsdag.

Modsvaret er dog vokset til en månedlang festival, der topper med udsalgshandel 11. november. Dagens handel er så massiv, at den overgår nethandlen på "black Friday" målt i beløb.

Den populære handelsdag i Kina kendes også som "double 11".

Særligt telefoner og elektronik sælger godt på kinesernes shoppingdag, men også hverdagsprodukter som mælk og bleer bliver solgt i stor stil på udsalg.

I år holdt Alibaba en gallafest for at markere starten på dagen. Festen inkluderede både optrædener fra sangerinden Mariah Carey, en japansk efterligning af sangerinden Beyonce samt en udgave af Cirque du Soleil med et sko-shopping-tema.

I år er det sidste år, Jack Ma står i spidsen for Alibaba på "singlernes dag". Den nuværende direktør, Daniel Zhang, tager over som formand næste år.

Også i Danmark har nogle netbutikker udsalg i anledning af "singlernes dag".

På det kinesiske sociale medie har der dagen igennem ifølge nyhedsbureauet AP været bunker af opslag med alt fra brugere, der glæder sig over at have modstået fristelsen til at købe tilbudsvarer, til forbrugere der var glade for deres køb.

/ritzau/Reuters

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.171