23948sdkhjf

Regeringen trodsede anbefalinger og skrottede kontant tilskud til elbiler

Stik imod råd fra embedsmænd og eksperter har regeringen fravalgt at foreslå kontante tilskud til elbiler.

Regeringens klimaudspil er renset for det middel, der kan opfylde målet om at få over en million grønne biler på vejene i 2030.

Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten onsdag.

I maj lød den klokkeklare anbefaling fra regeringens embedsmænd, at »betydelige tilskud er det eneste instrument, der i væsentligt omfang vil kunne øge salget af særligt de små elbiler«.

F.eks. blev det overvejet at give et kontant, skattefrit tilskud på 50.000 kr. pr. elbil i en midlertidig periode, viser interne regeringsnotater. 

Problemet er, at elbiler i dag ikke kan konkurrere på prisen med en lignende benzinbil.

En eldrevet Golf koster f.eks. 75.000 kr. mere end en benzindrevet Golf.

Regeringen fravalgte et kontant tilskud, der kunne mindske prisforskellen. I stedet foreslås det at fastholde den lave registreringsafgift for elbiler i 2019. Men den løsning vurderes »ikke at øge salget væsentligt«, skriver embedsværket og tilføjer, at det alene vil fremme salget af elbiler i luksusklassen. 

Regeringen vil derudover forhøje bundfradraget, så elbiler op til 400.000 kr. er helt afgiftsfrie i 2019 og 2020. Embedsmændene noterede ellers i maj, at et tilskud var »mere hensigtsmæssigt«.

Klimarådet, der rådgiver regeringen, anbefaler også et direkte tilskud på minimum 50.000 kr. pr. elbil.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) erkender, at tiltagene »måske ikke får så stor betydning« lige nu, men påpeger, at der er bedre elbiler på vej, og at de vil få fuld glæde af det højere fradrag.

- Der er en masse nye elbiler på vej ind på markedet, og de vil blive solgt for under 400.000 kr., siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.214