Fødevarefolk er på øko-fremstød i Berlin
Det tyske foodservice-marked har stort potentiale
I dag er den økologiske andel af foodservice-markedet i Tyskland på blot 0,5 procent., hvilket svarer til cirka 350 millioner euro - en relativt lille andel sammenlignet med Danmark, konstaterer Landbrug og Fødevarer.
- Vi ser et rigtig stort potentiale for at eksportere mere dansk økologi til det tyske foodservice-marked. Hvis den begrænsede markedsandel, de har i dag, nærmer sig øko-andelen i tysk detail, taler vi om op til 3,6 milliarder euro, siger Mette Jasper Gammicchia, der er afdelingsleder hos afsætning, ernæring og markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer.
Tyskland ser mod Danmark
Danmark har med stor succes indført økologi i offentlige kantiner, og det vil tyskerne meget gerne kopiere. Den berlinske delstatsregering ønsker at gå forrest som økologisk forbillede i Tyskland og har i koalitionsaftalen skrevet, at man vil have økologisk mad i offentlige kantiner a la den danske model. Det betyder, at op mod flere hundrede offentlige køkkener og kantiner alene i Berlin i de kommende år vil have fokus på økologi. Også andre delstater i Tyskland har fokus på emnet, og alle steder skeles der til Danmark, nævner Landbrug & Fødevarer.
I Berlin mødes de syv danske virksomheder med tyske storkøkkener og grossister. Der bliver i løbet af dagen blandt andet holdt inspirationsoplæg fra både danske og tyske storkøkkener, der med succes har omlagt til økologi.
Det tyske foodservice-marked spænder vidt fra små cafeer og dyre restauranter, over virksomheds- og studenterkantiner, til hospitals- og daginstitutionskøkkener.
De syv deltagende danske virksomheder har blandt andet økologisk kød, brød, grøntsager, ingefær-shots og sodavand med til Berlin. Virksomhederne er Atria Danmark, Bangs, Danish BiOrganic, Friland, Gasa, Kohberg og Nørrebrew.