Udenlandske netbutikker fylder mere i dansk e-handel
Danskerne er vilde med at handle online, og de er ikke bange for at købe fra netbutikker, der ikke er danske.
Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik drejer det sig først og fremmest om netbutikker i andre EU-lande, som 49 procent har e-handlet hos i løbet af 2018 mod 34 procent i 2008.
Samtidig finder flere og flere danske e-shoppere også vej til netbutikker, der hører hjemme i fjernere lande – således svarer hver fjerde, at de har handlet på en netbutik fra udenfor EU.
- Vores beregninger viser, at det cirka er en tredjedel af danskernes samlede e-handel, der ligger i udenlandske netbutikker. Det er så først og fremmest netbutikker fra vores nabolande, men de nye tal viser også, at der er en klar tendens til, at der købes mere udenfor EU, siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv.
Mænd tyer oftere til udenlandske netbutikker
De nye tal viser samtidig en stor variation i forhold til hvem, der e-grænsehandler.
Mænd har en markant større tendens til at købe varer fra udenlandske hjemmesider sammenlignet med kvinder. Hvor 43 procent af de e-handlende kvinder har handlet på ikke-danske netbutikker fra EU, har 56 procent af de e-handlende mænd gjort det samme.
Når det kommer til netbutikker udenfor EU, gælder det for 19 procent af kvinderne mod 31 procent af mændene. Ifølge Henrik Hyltoft kan én af forklaringerne være forskelle i, hvad vi køber online.
- Vi kan se, at de varekategorier mænd typisk køber online, er mere udsatte overfor e-grænsehandlen end andre. Især når det kommer til varegrupper som elektronik og udstyr til sport og fritid, siger Henrik Hyltoft.
Han peger samtidig på den store andel af e-grænsehandlende unge som et tegn på, at tendensen med stigende e-grænsehandel vil fortsætte fremadrettet:
- Unge køber mere fra udenlandske netbutikker, så det er nærmest uundgåeligt. Det er der i sig selv heller ikke noget i vejen med, men det er vigtigt, at der er lige vilkår for udenlandske og danske netbutikker – så der eksempelvis betales dansk moms, når man sælger til danske kunder, siger Henrik Hyltoft.