Topchefer i detailhandlen har lavere vækstforventninger end i andre brancher
Optimismen inden for detailhandlen er ikke så stor som i andre brancher.
Det fortæller PwC i en pressemeddelelse med udgansgpunkt i en ny analyse, CEO Survey 2018.
Således tror 38 pct. af toplederne i forbrugerindustrien og 33 pct. i detailindustrien på vækst i deres virksomheder de næste 12 måneder.
Til sammenligning er det 42 pct. af toplederne på tværs af alle brancher, der tror på vækst de kommende 12 måneder.
- For virksomheder i detail- og forbrugerindustrien bærer tiden lige nu præg af beskedne investeringsbudgetter, nye konkurrenter og forbrugervaner, der er i konstant forandring. Det kan være med til at forklare, hvorfor en mindre andel af topcheferne i denne branche tror på fremtidige vækst, forklarer Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC, og fortsætter:
Det er ikke kun, når det gælder tiltroen til egen vækst, men også når det gælder forventningen til den globale økonomi, at CEO'erne i detail- og forbrugerindustrien er mindre optimistiske.
Således tror 52 pct. af CEO'erne i forbrugerindustrien og 49 pct. i detailbranchen på, at den globale økonomi vil vækste de næste 12 måneder mod 57 pct. af alle toplederne i undersøgelsen.
Digitale bekymringer
En tredjedel (33 pct.) af CEO'erne i detailindustrien er desuden meget bekymrede for, at cybertrusler vil påvirke deres vækstplaner, mens det til sammenligning blot gælder 16 pct. af CEO'erne i forbrugerindustrien, og hele 40 pct. af alle CEO'erne i undersøgelsen.
- Særligt CEO'erne i detailindustrien er opmærksomme på den risiko, der er forbundet med cyberkriminalitet, som fx tyveri af persondata. På trods af dette vurderer de dog, at deres systemer ikke er sikre nok, bl.a. pga. manglende investeringer i digital sikkerhed. Til gengæld mener størstedelen af CEO'erne i forbrugerindustrien, at de håndterer cybertrusler effektivt, fortæller Henrik Trangeled Kristensen.
Forbrugernes digitale hverdag skaber flere bekymringer hos CEO'erne i detail- og forbrugerindustrien, herunder medarbejdernes digitale færdigheder og konkurrencen fra nye og mere digitaliserede konkurrenter på markedet.
Henholdsvis 72 pct. og 76 pct. af CEO'erne i detail- og forbrugerindustrien er bekymrede for tilgængeligheden af digitale færdigheder blandt medarbejdere.
Samtidig forventer både CEO'erne i detail- og forbrugerindustrien, at direkte og indirekte konkurrence fra såvel traditionelle som nye spillere vil være forstyrrende eller meget forstyrrende for deres forretning de næste fem år (hhv. 75 pct. og 50 pct.).
- De traditionelle virksomheder på markedet risikerer uden tvivl hård konkurrence fra nye spillere, som har stærke digitale kompetencer og en god forståelse af, hvordan kunstig intelligens og robotics kan forbedre kundeoplevelsen, siger Henrik Trangeled Kristensen.