Legos salg stiger igen efter sløjt 2017
Salget i Lego vokser igen efter et fald i 2017. Sidste år måtte Lego præsentere sit første fald i salget i 13 år.
I sit regnskab for første halvår 2018 skriver Lego, at man har fået styr på udviklingen, og at salget til forbrugerne er steget med en procent.
- Vores plan for 2018 er at stabilisere forretningen og investere i at skabe vækst på den lange bane.
- Regnskabet viser, at vi er på rette vej, og den fremgang, vi allerede har set, er opmuntrende, skriver administrerende direktør Niels B. Christiansen i en meddelelse.
Omsætningen i kroner er dog faldet med fem procent til 14,3 milliarder kroner i første halvår ifølge regnskabet. Samtidig er nettoresultat dykket med ti procent til tre milliarder kroner sammenlignet med samme periode sidste år.
Faldet i resultat og omsætning er delvist udløst af valutaudsving, og så er salget i Nordamerika faldet.
- Vi er især tilfredse med vores resultater, i lyset af de udfordringer forandringerne i detailhandlen - herunder lukningen af Toys"R"Us i USA, Storbritannien og Australien - medfører, skriver Niels B. Christiansen i regnskabet.
På positivsiden er kan Lego berette om vækst i Kina, hvor salget er vokset med tocifrede procentsatser.
- Virksomheden fortsætter også med at udvide i strategisk vigtige markeder og vil åbne to flagskibsbutikker i Kina inden for det kommende år – i Shanghai i september 2018 og i Beijing i begyndelsen af 2019.
- Lego Koncernen fortsætter også med at udvikle sit partnerskab med Tencent, en af Kinas største internetvirksomheder, og lanceringen af en videokanal i maj 2018 følges op med et spil i andet halvår 2018, skriver Lego.
Skeler man til produkter fremhæver Lego serierne Technic, Ninjago, Creator og Classic.
- Lego City og Lego Star Wars er også fortsat blandt de bedst sælgende produktlinjer for koncernen, skriver Lego.
/ritzau/