23948sdkhjf

Ny lederuddannelse skal ruste detailbranchens chefer til skærpet konkurrence

Uddannelsen i Aarhus er den første af sin slags, der målrettet går efter at styrke kommercielle chefer.

Detailbranchen gennemgår store omvæltninger med bl.a. det digitale markeds ankomst.

Med en ny uddannelse vil Erhvervsakademi Aarhus inspirere detailmarkedets chefer til at se muligheder og styrke deres virksomhed i den skærpede konkurrence.

Det fortæller skolen i en pressemeddelelse. 

Kendt uddannelse tonet til detailmarkedet

Diplomuddannelsen i ledelse og salg, som uddannelsen hedder, tager afsæt i den klassiske ’diplom i ledelse’, men er tonet til regionschefer, salgschefer, distriktsdirektører og funktionschefer i detailbranchen.

Niveaumæssigt svarer uddannelsen til en bachelorgrad.

Det er en attraktiv uddannelsesvej for erhvervsaktive, der vil udvikle deres personlige lederskab og arbejde professionelt med strategi og salg, siger chefkonsulent og underviser Bettina Arndt fra Erhvervsakademi Aarhus.

- Netop fordi der sker så meget nyt i markedet, er det vigtigt at kompetenceudvikle de ledere, der kan gøre en forskel. Vi har udviklet uddannelsen netop for at styrke markedets købmænd og kommercielle chefer. Formålet er at samle de forskellige nøglepersoner på tværs af brancher, så de kan lære af hinanden, forklarer hun. 

Uddanner allerede tusindvis af ledere

Erhvervsakademi Aarhus er et af Danmarks største erhvervsakademier med en stor efter- og videreuddannelsesafdeling, hvor 4.000 erhvervsaktive voksne årligt læser på deltid sideløbende med deres fultidsjob. Der

er statsgodkendte uddannelser, fag og kurser – både i dagtimerne, på aftenhold og som skræddersyede forløb.

- Vi er et team af højt kvalificerede undervisere. Og vi bruger vores omfattende branchekendskab og erfaring fra erhvervslivet i undervisningen, fortæller Bettina Arndt.

Hun har gennem flere år efteruddannet ledere og sælgere fra bl.a. Bog&Idé, Søstrene Grene, TOP-TOY, Home & Garden, Golf Experten og cityforeninger.

Netop detailfolk er Bettina Arndt begejstret for.

- Branchen er kendt for at forme meget ihærdige og dygtige ledere. Folk, der ofte har arbejdet sig op til deres chefpost gennem praktisk erfaring. Ved at få teorier og modeller på det, de allerede kan, vil de bedre kunne hæve sig op i helikopteren og tage deres viden til endnu større højder, forklarer hun. 

Undervisning ’tæt på jobbet’

Diplomuddannelsen i ledelse og salg foregår over en to-årig periode fordelt på 38 undervisningsdage og seks eksamensdage.

Med en undervisning tæt på praksis er der garanti for udbytte, siger Bettina Arndt.

- Vores undervisningsform er casebaseret. Det betyder, at opgaver skrives med afsæt i egne virksomheder og autentiske problemstillinger. Så det, man lærer, kan man gå hjem og bruge fra dag ét. Men man får også indblik i de andres cases. På den måde lærer de studerende rigtig meget af hinanden, fortæller hun. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094