23948sdkhjf

Nu lover detailkæmperne at halvere deres madspild

En lang række store virksomheder går sammen i nyt initiativ og vil for første gang vise forbrugerne, hvor meget de smider ud.

Selv om kampen mod spild af brugbare madvarer har været på alles læber i ti år, bliver der stadig hver dag smidt næsten 2.000 tons fødevarer ud i Danmark.

Men nu går indsatsen mod madspild ind i en ny fase.

I partnerskabet Danmark mod Madspild forpligter flere af Danmarks største fødevareleverandører og butikker sig nemlig på at gøre det, som organisationer mod madspild har efterlyst i årevis: At måle deres madspild, lægge tallene frem og forpligte sig til at smide mindre ud.

Det skriver Politiken. 

Helt konkret vil firmaernes tal blive kontrolleret af en revisor, og forbrugerne vil på hjemmesiden danmarkmodmadspild.dkkunne følge med i, om den enkelte producent eller butik lever op til sit løfte om at halvere sit madspild frem mod 2030. 

Det nye partnerskab er nytænkende og meget håndgribeligt, mener stifter af bevægelsen Stop Spild af Mad, Selina Juul.

- Vi har haft kampagner og bøger og oplysning om madspild, men nu skal vi videre. Når alle madproducenter går sammen og viser, hvor meget madspild de har, og hvor meget de vil reducere det, så tager de virkelig fat om ondets rod, siger Selina Juul til Politiken. 

Initiativtagerne er nogle af de største fødevareleverandører i Danmark. Salling Group, Unilever, Kohberg Bakery Group, Nestlé, Arla Foods, Naturmælk, Stryhns, Carletti, Peter Larsen Kaffe, HK Scan, Alfred Pedersen & Søn og Løgismose Meyers er med.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125