23948sdkhjf

Sommer, sol og øl: Flere bryggerier sælger godt i varmen

Den rekordvarme sommer har gjort os tørstige. Så tørstige, at flere bryggerier melder om en markant fremgang i ølsalget sammenlignet med de forrige år.

Mens mange landmænd og frugtavlere kæmper med konsekvenserne af den lange, tørre sommer, så har de høje temperaturer i den grad sat skub i ølsalget.

Flere bryggerier i hovedstadsområdet melder nemlig om en markant fremgang i salget af øl i løbet af sommeren sammenlignet med de forrige år.

Det viser en rundringning til byggerierne, som DR P4 København har lavet.

Carlsberg, Skands og Hornbeer har allesammen langet flere øl over disken denne sommer.

Det samme har mikrobryggeriet Braunstein i Køge. Her har bryggeriet haft den bedste sommer, siden det startede for 13 år siden, fortæller indehaver Michael Braunstein Poulsen.

- Vi har aldrig solgt så meget øl, som i år. Specielt fadøl sælger godt, siger han til DR P4 København.

Også Carlsberg har nydt godt af den varme sommer. Det gode vejr, har betydet, at bryggeriselskabet har haft den bedste maj og juni måned i ti år.

- Det gode salg er specielt drevet af restauratører, som har haft mulighed for at åbne op for udeservering, siger informationschef Kasper Elbjørn til DR P4 København.

På landsplan har der i juni og juli måned været en stigning på 10-12 procent i ølsalget, vurderer Bryggeriforeningen.

Ifølge Michael Braunstein Poulsen hænger det gode salg også sammen med, at flere af hovedstadsområdets festivaler, som Roskilde Festival, Grøn Koncert og Musik i Lejet, har haft et rigtig godt billetsalg i år. Og festival og solskinsvejr er en kombination, der også gavner bryggerierne, siger han.

- Vi er med på nogle af de her festivaler, og det har været et fantastisk år for dem. Det smitter jo også af på os, siger han til DR P4 København.

På festivalerne er der dog ikke kun blevet solgt flere øl med høje alkoholprocenter. Flere tyer også til de alkoholfrie øl, siger Kasper Elbjørn fra Carlsberg.

- Vi så allerede i starten af året, at festivalerne, blandt andet Northside i Aarhus, havde udsolgt at vores alkoholfrie øl, Carlsberg Nordic, på førstedagen, siger han til DR P4 København.

Det er også en tendens, Bryggeriforeningen genkender.

- Salget af alkoholfri øl er tredoblet de seneste tre-fire år. Og her i sommervarmen har vi kunnet mærke, at det har været endnu mere efterspurgt, siger kommunikationschef, Louis Honoré til DR P4 København.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084