23948sdkhjf

Sådan kan prismatching føre til højere priser

Sætter du heller ikke prisen ned, hvis du ved, at konkurrenten matcher?

Konkurrence- og forbrugerstyrelsen udgiver i dag rapporten ” Prismatching og prisgarantier kan føre til højere priser”, hvor styrelsen undersøger de mekanismer, der opstår, når butikker automatisk tilpasser priserne til hinanden.

Styrelsen konkluderer, at stik imod den umiddelbare forventning, så kan den form for garantier i længden føre til højere priser for forbrugeren.

Det sker, fordi konkurrenterne undlader at sænke priserne, hvis de ved, at andre matcher med det samme.

- Derudover kan både prismatching og prisgarantier af forbrugeren blive opfattet som et signal om lave priser, selv om det som nævnt ikke nødvendigvis er tilfældet. Det kan virke pacificerende på forbrugerne, hvilket svækker den effektive konkurrence, skriver konkurrence- og forbrugerstyrelsen i rapporten.

En prisgaranti er når forbrugeren aktivt skal informere butikken om en konkurrentens lavere pris, mens et prismatch er kendetegnet ved at foregå automatisk.

Du kan læse hele rapporten HER.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.266