Thise Mejeri fylder 30 - og fejrer sølvbryllup med Coop
Et af dansk dagligvarehandels lykkeligste forhold runder i august et skarpt hjørne.
Da fejrer Thise Mejeri og Coop, at de har samarbejdet i 25 år.
Samtidig fylder det økologiske mejeri på Salling 30 år.
Det fortæller Coop i en pressemeddelelse.
I løbet af de 25 år har samarbejdet udviklet sig fra at omfatte et enkelt produkt til nu at omfatte 175 produkter, hvoraf mange har været nyskabende og sat nye standarder i køledisken: Jersey Minimælk, Skyr, Vesterhavsosten og senest Græsmælk er blot nogle eksempler på de nyskabende mejeri-produkter, som Thise og Coop har gjort til salgssucceser, der har ændret udvalget af mejerivarer.
- Samarbejdet mellem os og Thise har alt det vi ønsker, når vi siger, at vi vil være "Sammen om bedre mad". De går nye veje, de skaber produkter med ekstra kvalitet, de har hjertet med i alt hvad de gør - og så er de dejlige at samarbejde med, siger adm. direktør Peter Høgsted, Coop.
Thise Mejeri er på de 30 år gået fra en omsætning på nul til en milliard kr. årligt, hvor Coop står for den største del. Sidste år solgte Coop over 60 millioner styk økologiske produkter fra Thise.
- Samarbejdet med Coop har betydet alt for Thise, siger adm. direktør/mejeribestyrer Poul Pedersen, Thise Mejeri.
- Det har nemlig givet os et nok ikke helt normalt mod til at turde satse, ligesom det har givet os mulighed for at være endog meget udviklingsorienteret økologisk mejeri, siger Poul Pedersen
Thise Mejeri blev grundlagt i 1988 af en gruppe økologiske landmænd, da ingen af de eksisterende mejerier ville sælge den økologiske mælk som det specialprodukt, det er.
De troede ikke på økologien. De første fem år var yderst vanskelige, plaget af lille omsætning, voksende underskud og manglende tro på økologien
Et afgørende vendepunkt kom i 1993, da SuperBrugsen satte priserne på økologisk mælk ned.
Det satte gang i den økologiske bølge, der har rullet siden og gjort Danmark til globalt foregangsland for økologien. I første omgang indgik Thise og Irma et tættere samarbejde, og lancerede en række ost.
I 1995 startede brugskæderne også op med at købe økologiske surmælksprodukter fra Thise, og et væld heraf blev udviklet sammen i årene efter. Senere kom den største succes, Minimælken, baseret på mælk fra jersey-køer.
Thise er således vokset fra et lille, kriseramt landsbymejeri til at være et af Europas mest moderne og innovative mejerier - og hele tiden med Coop som eksklusiv samarbejdspartner.
Derudover er Thise Mejeri gået ud på eksportmarkederne. Samarbejdet med Coop er inden for de seneste år udvidet med økologisk kød fra mejeriets leverandører i mærket, Thise & Ko, og med dessertis sammen med Hansens Is under Thise og Änglamark-mærkerne.
Hele august fejrer Thise Mejeri og Coop det unikke samarbejde med mange aktiviteter og tilbud på de mest populære Thise-produkter i alle kæder: Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Fakta og Irma.