Forårshedebølge sætter tryk på flødesalget
Alene i maj og juni i år har vi haft flere sommerdage over 25 grader end hele sidste år.
Det betyder, at ventetiden på de søde jordbær allerede er ovre.
Den dybe, røde farve har sat sig, og de danske bær ligger klar i bakkerne og venter på at blive spist.
Og det er ikke gået danskernes næse forbi, fortæller Arla i en pressemeddelelse.
Jordbær med fløde er en populær spise, og det kan mærkes i de danske supermarkeder.
Da jordbærsæsonen var på sit højeste i juni 2017, steg salget af fløde med 14 procent sammenlignet med måneden forinden. Der blev solgt over tre millioner liter piskefløde i maj og juni måned sidste år. Det svarer til, at hver dansker i gennemsnit indtager mere end en kvart liter piskefløde i jordbærsæsonen.
- Fløden er en tro følgesvend til de søde og friske bær, så det er ren gensynsglæde, når de danske jordbær rammer butikkerne. Flødesalget stiger en smule hvert år i jordbærsæsonen, og det er sjovt at se, hvor stor sammenhængen er mellem salget af fløde og højtider og sæson. Vi ser nemlig i høj grad tendensen til jul og påske, hvor danskerne også køber mere fløde, siger Tove Færch, leder af Karolines Køkken gennem 24 år.
Fakta om salget af piskefløde i jordbærsæsonen:
- Juni 2017 var højsæson for jordbær sidste år. Da de danske jordbær ramte supermarkederne, steg salget af fløde med 14 procent i forhold til maj 2017.
- I maj og juni 2017 blev der solgt 3.075.700 liter piskefløde i supermarkederne.
- Danskernes forbrug af piskefløde i juni 2017 svarer til, at hver dansker i gennemsnit indtog 0,28 liter piskefløde – eller lidt over en kvart liter.