Farveskiftende glas får comeback på grund af ny teknologi
Det ene øjeblik er de helt almindelige briller med klare glas, men så snart brugeren bevæger sig uden for, og solens stråler rammer glassene, forvandler de sig til solbriller.
Briller med såkaldte farveskiftende glas er mere populære end nogensinde før, og optikerkæden CrossEyes melder om rekordsalg, fortæller kæden i en pressemeddelelse.
For blot få år siden udgjorde briller med farveskiftende glas under én procent af kædens samlede brillesalg.
I dag bliver næsten hver tiende brille solgt med de avancerede glas.
- De farveskiftende brilleglas har været i handlen siden 1960'erne. Dengang var teknologien dog ikke som i dag, hvilket resulterede i, at glassene var langsomme til at skifte farve og aldrig blev helt klare - med andre ord en stor ulempe. I de seneste år er glassene derimod blevet markant bedre rent teknisk. De er helt klare som almindelige briller indendørs, og skifter lynhurtigt til solbriller, når man træder ud i solen. Det gør brillerne væsentligt mere anvendelige, og derfor sælger vi rigtig mange til kunder, der ikke gider at skifte til solbriller konstant, siger Søren Møller, CEO i CrossEyes.
Konstant beskyttelse
Mange brillebrugere glemmer at anvende solbriller, fordi det er upraktisk at have to par på sig hele tiden.
Men udover at være ukomfortabelt kan det også være sundhedsskadeligt at droppe de mørke glas.
- De tilbagemeldinger vi får fra kunderne er: Hvorfor har jeg ikke købt disse noget før? De unge brillebrugere synes, de er smarte, og de lidt ældre er glade for den konstante beskyttelse mod solstrålerne, fortæller Lotte Sølvtofte, der er optiker og Retail Manager hos CrossEyes.
Som noget nyt lancerer CrossEyes også intelligente solbriller, der skifter fra 85 procent toning til ned til 40 alt efter lyset.
Brillemoden øger salget
Brillemoden har en afgørende indflydelse på de farveskiftende glas' store salgsfremgang.
- For ti år siden var almindelige briller smalle og enkle, mens solbriller skulle være voldsomme og fylde det meste af ansigtet. I dag minder stellene til solbriller og almindelige briller så meget om hinanden, at kunderne meget nemmere kan se fornuften i at have to briller i én, siger Lotte Sølvtofte.