23948sdkhjf

Bilforhandlere sadler om: Døgnåbent og servicefabrikker

Bilbranchen indstiller sig på en fremtid med nye biltyper og ændret forbrugeradfærd
I Viborg er bilforhandleren Sølvsten Biler A/S klar til en foranderlig verden med et nyt domicil bygget som ”servicefabrik”, der er udviklet af bestyrelsesformand Finn Kjærgaard og servicechef Michael Mortensen.

- Service og ”convenience” er fremtiden for os. Vi holder åbent til kl. 20.00 for modtagelse og arbejder på værkstedet frem til kl. 01.30, og jeg vil ikke afvise, det kan blive udvidet til døgnåbent, fortæller Finn Kjærgaard til dibusiness.dk

Medarbejderne bliver løbende uddannet i teknik og omgang med kunderne, mens bilsalget indrettes med individuelle ”servicepakker” for at styrke loyaliteten.

- Det ser ud til at være lykkedes meget godt, for VW-koncernen har adopteret konceptet ”servicefabrik”, og vi har blandt andet haft besøg fra ”Commercial Vehicles” i Hannover, der blev imponeret, da de så vores indretning, og tankegangen om arbejdsgangene bag, siger Finn Kjærgaard.

Sølvsten Biler er ikke alene om at omstille forretningen, og det er nødvendigt, hvis man skal klare sig i konkurrencen, mener Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i DI.

- Bilbranchen står over for store forandringer. Produktet forandrer sig, fordi teknologien bevæger sig bort fra brændselsmotorer og henimod forskellige typer af nye drivmidler, ikke mindst el. Vi ser også, at bilerne afgiver flere data og bliver forbundne i netværk, så de eksempelvis selv kan ringe til 112, hvis bilen forulykker, fortæller Thomas Møller Sørensen.

Hvilke teknologier, der bliver dominerende, er svært at forudsige – og derfor var temaet for Bilbranchens Årsag d. 31. maj da også ’Ny verden – nye vaner’. Her fortalte eksperter fra både Danmark, USA og Norge, hvordan de ser på bilbranchens udfordringer og muligheder i de kommende år – og hvordan mange parametre påvirker udviklingen.

- Politiske beslutninger spiller også ind på udviklingen og kan være med til at bidrage til uforudsigeligheden. Det ser vi bl.a. i Norge, hvor cirka hver anden solgte bil nu er enten en elbil eller en hybridbil. Det skyldes massiv politisk støtte til disse biltyper, siger Thomas Møller Sørensen.

Finn Kjærgaard tror også at den udvikling vil gå endnu stærkere i Danmark. Ikke mindst fordi branchen bliver pålagt krav om lave CO2-udledninger fra de solgte biler. Derfor er Sølvsten Biler forberedt sit nye hovedsæde til laderstande, der kan lade op til fire elbiler ad gangen i løbet af 15 minutter.

- Vi har lagt kabelrør på ti cm i diameter under flisebelægningen, så vi er klar til yderligere nye kraftige strømkabler, når den nye ladeteknologi er klar om et par år. Vi er indrettet med separat strømforsyning til drift og lade stationer, og i værkstedet er liftene indrettet, så vi bedre kan håndtere batterierne, der udtages fra bunden af bilerne, fortæller Finn Kjærgaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.089