Her er taberne i discountkrigen
I 25 år gik det kun fremad for discount, men siden 2014 har branchen tabt pusten, og nu er fårene ved at blive skilt fra bukkene.
Det er nogle af de konkrete konsekvenser af den discountkrig, der har kørt, siden den tyske kæde Aldi åbnede sin første danske butik i 1979.
Det skriver Søndagsavisen .
I 25 år var kurven kun for opadgående, og danskerne kunne ikke få nok discount, men antallet af butikker toppede med 1575 discountbutikker i Danmark i 2014, og siden er det ikke gået så godt for branchen.
Især Kiwi, Aldi og Fakta har mærket de hårde tider, og sidstnævnte har lukket hele 87 butikker siden 2014.
- For Fakta og Kiwi handlede det hovedsageligt om, at de fik åbnet for mange butikker på dårlige placeringer, og det endte med at koste dem rigtig dyrt. Med Aldi var det mere et udtryk for, at de aldrig rigtigt har fået tilpasset sig til det danske marked. De kom aldrig rigtigt ind i kampen, siger Bruno Christensen, der er ekspert i detailhandel, til avisen.