23948sdkhjf

Forældre ønsker hjælp til at undgå skadelig kemi

Mere end 8 ud af 10 forældre vil gerne blive bedre til at undgå skadelig kemi, når de køber produkter til sig selv - og lige så mange efterspørger viden og inspiration til, hvad de kan gøre.
Mens mange forældre med små børn allerede gør en aktiv indsats for at styre uden om skadelig kemi i produkter til deres børn, føler de sig til gengæld udfordret, når det handler om produkter til sig selv.

Ifølge en ny undersøgelse*, som YouGov har foretaget for Miljømærkning Danmark, vil 84 pct. af danske forældre med børn mellem 0 og 6 år gerne blive bedre til at undgå skadelig kemi, når de køber produkter til sig selv.

Det fortæller Miljømærkning Danmark i en pressemeddelelse.

79 pct. efterspørger mere viden og inspiration til, hvordan de kan undgå den skadelige kemi.

- Mange børnefamilier lever en travl hverdag, hvor forældrene let kan komme til at glemme at passe på sig selv - og det er sandsynligvis en del af forklaringen på, at 8 ud af 10 forældre ikke synes, at de har tilstrækkeligt fokus på skadelig kemi, når det handler om produkter til sig selv. Det er til gengæld positivt, at så mange er motiveret til at øge fokus og efterspørger mere viden og inspiration, siger Charlotte Rajsager, chef for Marketing og Kommunikation hos Miljømærkning Danmark.

Et af de nemmeste og bedste redskaber til at styre uden om den skadelige kemi er at vælge produkter med Svanemærket eller EU-Blomsten.

De lever nemlig op til skrappe miljø- og kemikaliekrav. Samtidig kender 98 % af forældrene med små børn i forvejen Svanemærket.

Derfor lancerer Miljømærkning Danmark i dag en kampagne, der sætter fokus på forældrerollen - og på de valg, som forældre træffer for sig selv og deres børn.

- Mange forældre bruger allerede Svanemærket til at styre uden om skadelig kemi til deres børn - og samme redskab kan de bruge til sig selv, for udvalget er i dag meget, meget stort. I vores nye kampagne sætter vi derfor fokus på forældrerollen, og via film og nye temasider giver vi gode råd til, hvordan man kan få bedre kemi i hverdagen og inspiration til en bæredygtig livsstil, fortæller Charlotte Rajsager.

Kampagnen "Dit valg i dag betyder alverden i morgen" kører i uge 16-18 og bliver bl.a. bakket op af 11 dagligvarekæder.

Svanemærket og EU-Blomsten findes på mere end 15.000 produkter og serviceydelser - bl.a. plejeprodukter, vaskepulver, madpapir, tekstiler, byggeprodukter, møbler, bilvaskehaller, hoteller og boliger.

Alene indenfor pleje- og hygiejneprodukter er der samlet set mere end 3.000 svanemærkede produkter at vælge imellem, bl.a. ansigtspleje, barberskum, bind og tamponer, hårpleje og styling, kropspleje, makeup, selvbruner, solcreme og tandpasta.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094