23948sdkhjf

Lidl vil reducere sit plastforbrug med 20 pct

Lidl annoncerer i dag en ambitiøs plastikstrategi, som har til formål at reducere plastforbruget med 20 pct. fra dagligvarekædens butikker i 2025.

Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

Med afsæt i en cirkulær tankegang vil Lidl udfase flere typer plastik og fokusere på at implementere tiltag, som tager udgangspunkt i mere bæredygtige materialer.

Lidls nye plaststrategi er seneste tiltag i dagligvarekædens bestræbelser på at have en positiv indvirkning på miljø og samfund og give kunderne flere muligheder for at tage miljøbevidste valg, når de handler i dagligvarekædens butikker.

Målene for 2025 omfatter blandt andet, at Lidl forpligter sig til at mindske det overordnede forbrug af plastikemballage med 20 pct., at udskifte 100 pct. af plastikemballagen med mere miljørigtige og genanvendelige materialer, samt at erstatte alle nuværende frugt og grønt-poser med mere miljørigtige alternativer.

- I Lidl vil vi redefinere dansk discount. Det omfatter også vores tilgang til det samfund, vi er en del af. Vi ved, at vores kunder har fokus på emner som bæredygtighed og miljø, og vi ønsker som dagligvarekæde at tage medansvar og aktivt være med til at udvikle ressourcebevidste løsninger på disse områder, siger administrerende direktør for Lidl Danmark, Dirk Fust.

- Med den nye strategi tager vi et stort skridt fremad mod at begrænse vores påvirkning på miljøet med et mindre plastforbrug og et øget fokus på en cirkulær livscyklus for emballage, hvor genbrug, nedbrydelighed og genanvendelse er meget vigtige faktorer, fortsætter han.

Lidl har besluttet, at senest i 2025 skal 100 pct. af plastemballagen kunne genanvendes, eller genbruges. Hvor dette ikke er muligt, skal den benyttes som energikilde.

Hertil deltager Lidl som aktivt medlem i Dansk Erhvervs nye plastforum, der har til formål at hjælpe virksomheder med at udvikle bæredygtige emballager og produkter med udgangspunkt i høj materialegenanvendelse og ressourceeffektivitet.

- Vi er positive overfor Lidls plaststrategi. Med deres langsigtede strategi tager Lidl et stort skridt på vejen mod aktivt at reducere deres plastforbrug, og at skabe et øget fokus på materialer med høj genanvendelig, siger miljøpolitisk chef for Dansk Erhvervs rådgivningscenter, Jakob Lamm Zeuthen.

- Genbrug og bæredygtighed indenfor plast er et kompliceret emne. Med Lidls deltagelse i Dansk Erhvervs plastforum arbejder vi sammen om at informere forbrugerne om miljøaftrykket ved forskellige materialer og bidrager til, at de også kan tage kvalificerede valg. Samarbejde og gode initiativer som dette er afgørende for at opnå et ressourceeffektivt dansk og europæisk samfund og for at begrænse plastiks aftryk på det miljø, som omgiver os alle, siger han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112