23948sdkhjf

Flere hjerter banker for bedre dyrevelfærd

Det statskontrollerede dyrevelfærdsmærke kan til maj fejre det første år i butikkernes kølediske.
Danskerne spiser mere og mere grisekød, der er mærket med Bedre Dyrevelfærd. Både Meny og Rema 1000 melder om støt stigende salg.

Det fortæller De Samvirkende Købmænd i en pressemeddelelse.

Det statskontrollerede dyrevelfærdsmærket blev for snart et år siden lanceret i Meny Vermlandsgade på Amager, hvor miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen havde store forhåbninger til, at det nye mærke kunne skabe bedre dyrevelfærd i danske svinestalde.

Dagrofa, der leverer grisekød mærket med tre hjerter som enten Friland eller Økologisk Friland til bl.a. Meny, oplyser, at dyrefærdsmærket nu udgør 22 pct. af det årlige salg af grisekød.

Hos Rema 1000 har grisekød med et hjerte og tre hjerter opnået andele på henholdsvis ni og seks pct. Men et boom i salget er på vej i discountkæden, som midt i marts lancerede frilandsgrise fra Peter og Lene med tre hjerter.

Som optakt til ét års dagen for Bedre Dyrevelfærd søsætter Fødevarestyrelsen sin tredje kampagne for mærket i løbet af maj og juni.

Udover hjertemærket grisekød fra slagterierne kan butikkernes slagtere også sælge egne udskæringer eller forarbejdede produkter med Bedre Dyrevelfærd. Samtidig er pålæg med grisekød kommet på hylderne med bedre dyrevelfærdsmærket.

I løbet af året forventes det, at kyllinger vil kunne blive mærket med Bedre Dyrevelfærd.

Da de første produkter med dyrevelfærdsmærket kom i handlen i maj 2017, var målet, at 40 procent skulle have kendskab til mærket ved udgangen af 2018. I marts kunne Fødevarestyrelsen offentliggøre en undersøgelse af kendskab, kundskab og tillid til mærket. Den viste, at hver anden dansker efter syv måneder havde fået kendskab til mærket.

Samtidig blev der sat et mål om, at 60 procent skulle have tillid til mærket. Her viser undersøgelsen fra Yougov, at 67 procent har tillid til det.

Købmand Max Skov Hansen fra Rema 1000 på Søndre Fasanvej i Valby forudser, at grisekødet fra Peter og Lene sammen med Friland Økologisk på sigt vil kunne komme til at udgøre op mod 40 pct. af salget på grisekød. Det er omtrent samme andel som for økologisk frugt og grønt.

- Bedre dyrevelfærd vil ligesom økologien slår hurtigst og stærkest i gennem i de største byer, mener Max Skov Hansen og understreger, at det er den gode historie, som købmanden og hans medarbejdere kan give kunderne ved kølediske, der skal skabe mersalg af hjerterne.

Slagtermester Esben Jensen fra Meny Vermlandsgade på Amager oplyser, at salget af grisekød fra Friland eller Friland Økologisk, der med sine tre hjerter har den højest opnåelige dyrevelfærd under det statslige dyrevelfærdsmærke, i perioder udgør op mod 90 pct. af butikkens omsætning på grisekød.

Imidlertid trækker kampagner - ikke mindst op til jul - andelen ned, så salg af grisekød med den bedste mulige dyrevelfærd lander på mellem 70 og 80 pct. set hen over året.

- Der ligger fortsat en stor kommunikationsmæssig opgave i at forklare forbrugerne, hvad de får for den ekstra dyrevelfærd. Og hvordan de skal forstå de mange mærker som statens hjerter, Coops kløver, anbefalet af dyrenes beskyttelse og det røde Ø-mærke, som på hver sin måde fremhæver særlige egenskaber for kødets dyrevelfærdsmæssige kvalitet, siger Esben Jensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14