Ny Ikea-kollektion sætter fokus på udsatte, indiske kvinder
Vi skal holde live i de kunst- og håndværkstraditioner, der mange steder er ved at forsvinde.
Det mener i hvert fald Ikea, som i en ny kampagne forsøger at tegne et portræt af de kvinder, der fortsat holder traditionerne i live.
Kampagnen er lavet i samarbejde med det danske bureau CP+B Copenhagen, som selv omtaler projektet på sin hjemmeside.
I en række film møder man de indiske kvinder Mani, Rekha og Sakshi, der alle er bosat i udsatte områder i Indien. I filmene viser de, hvordan man fletter kurve, laver patchwork-håndværk, mens Sakshi viser, hvordan man væver.
Kampagnen er lavet i forbindelse med lanceringen af Ikeas nye kollektion “Innehållsrik", som er en del af initiativet ”IKEA Social Entrepreneurs”, der har til formål at skabe jobmuligheder for kvinder i udsatte områder.
Overskuddet fra kollektionen går derfor til uddannelse og udvikling i kvindernes lokalområder.