23948sdkhjf

Kop & Kande vil stå på egne ben

Fra januar 2019 melder Kop & Kande sig ud af Group Nordic-samarbejdet, der ellers har været rammen om kædens aktiviteter siden 2010.
Fremtidens planer var en del af temaet på lørdagens generalforsamling i det medlemsejede Kop & Kande a.m.b.a.

- Vi har lagt en ambitiøs plan, der skal ruste os til kampen mod den globalisering, vi er en del af, og hvor vi kan se, at store aktører, som ex. Amazon, bevæger sig tættere og tættere på det danske marked. Det betyder helt konkret, at vi som en del af vores nye plan, træder ud af Group Nordic-samarbejdet fra 2019, og i stedet vil skabe nye rammer for den udviklingsrejse, vi er begyndt, siger administrerende direktør Peter Rønn i en pressemeddelelse.

Ønsker friere rammere
I et nyt og friere set-up ønsker Peter Rønn, at Kop & Kande i højere grad kan agere frit og disponere i forhold til fx it-løsninger og egenkapital og høste de økonomiske og konceptuelle fordele.

- Vi tror fortsat på et stærkt fællesskab og vil gerne indgå i nye samarbejder, hvis det rigtige viser sig. Dog vil vi i fremtiden have fokus på, at et samarbejde skal øge vores muligheder for at tilpasse os markedet, siger Peter Rønn.

Der er således zoomet skarpt ind på at investere i det fundament, der sikrer, at Kop & Kande kan rulle nye initiativer ud i de kommende år.

- Vi investerer et større millionbeløb i fibernet og wi-fi for at sikre en solid sammensmeltning af on- og offline-salget. Vi vil i det hele taget have stort fokus på at udvikle nye løsninger, der sikrer, at butikkerne kan koncentrere sig 100 % om den gode og personlige kundeservice og dermed reducere den tid, der anvendes på administrative opgaver i forbindelse med salg i butikken eller på nettet, fortsætter han.

Stærkt regnskab i ryggen
På generalforsamlingen præsenterede Peter Rønn også årets resultat:

- Vi har i 2017 igen leveret et godt regnskabsresultat, som er et klart resultat af en stor, fælles indsats, hvor vi her på kædekontoret kører tæt parløb med vores nærmeste samarbejdspartnere, nemlig de 96 selvstændige ejere af Kop & Kande-butikkerne i hele Danmark, forklarer han.

Det netop offentliggjorte regnskab for 2017 viser, at butikkernes samlede omsætning ligesom forrige år rundede 1 milliard inklusive moms med et resultat på 75 millioner kroner og et EBITDA på 87 millioner.

Kædens nettoomsætning er gået frem fra cirka 486 millioner kroner til 498 millioner kroner. Selve Kop & Kande-kæden ender med et resultat på 22 millioner kroner i overskud.

- Resultatet er helt i overensstemmelse med den plan, vi havde lagt for 2017, og derfor er der egentlig ikke så meget at sige om det, andet end at det glæder mig, at vi endnu engang kan udlodde mere end 20 millioner til vores medlemmer, og at vi er solidt polstrede til morgendagens udfordringer, siger Peter Rønn.

Dermed står kæden stærkt til den nye fremtid, der for alvor begynder til januar 2019, hvor Kop & Kande, som en del af den nye investeringsmæssige satsninger, bytter Viborg-domicilet ud med en lokation i Aarhus.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094