23948sdkhjf

Umage par går til kamp mod synstab

Kampagnen 'Øjensundhed i Danmark', skal gennem oplysning og aktiviteter sætte fokus på, hvordan man bedst kan passe på sine øjne.
Halvdelen af alle synstab kan undgås, hvis bare det opdages i tide.

Det er en af konklusionerne i den nye rapport, som er udviklet af Copenhagen Economics for Louis Nielsen og Dansk Blindesamfund.

Men alt for få danskere sætter øjnene på prøve og får tjekket, hvordan det står til bag pupillerne.

Derfor er Dansk Blindesamfund og optikerkæden Louis Nielsen gået sammen i kampen om at forhindre synstab, skriver organisationen i en pressemeddelelse.

Oplysning kan hjælpe til forebyggelse
Hos Dansk Blindesamfund er forebyggelse af blindhed og vigtigheden af jævnligt at få sit syn undersøgt i fokus.

- Hvis bare flere fik testet deres øjne hvert andet år, ville vi se et betydeligt fald i antallet af blinde og svagtseende. Det er en dramatisk livsforværring at miste sit syn, men mange øjensygdomme kan faktisk afhjælpes eller helt undgås. Det kræver blot, at man reagerer i tide. Derfor er det vigtigt for os at gøre opmærksom på, at blindhed kan forebygges. Blandt andet ved hjælp af screening ved optikeren eller øjenlægen, fortæller Thorkild Olesen, der er landsformand for Dansk Blindesamfund.

Mere end briller
Hos Louis Nielsen er fokus på at forbedre danskernes øjensundhed en prioritet, selvom de fleste forbrugere nok forbinder optikerkæden med brillesalg. Med kontinuerlige investeringer i ny teknologi, løbende specialtræning og uddannelse af medarbejderne og et kraftigt øget, strategisk fokus på danskernes øjensundhed træder den førende optikerkæde for alvor i disse år i karakter som sundhedsaktør.

- Som markedsleder har vi et ansvar og en pligt til at drive udviklingen i branchen, og her er det for os helt entydigt, at sundhedsydelser kommer til at spille en større rolle for forbrugerne i fremtiden. Det kræver blandt andet en bred viden og indsigt i danskernes øjensundhed, ligesom det kræver en dyb forståelse af alvorligheden i synstab for både individer og samfund. Derfor er det også helt oplagt, at vi har indgået et partnerskab med Dansk Blindesamfund, for de har nemlig en utrolig stor viden på området, som vi kan hjælpe med at få ud til danskerne, siger Mads Nygaard, der er administrerende direktør i Louis Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.133