Telenor klemte mere overskud ud af danskernes penge i 2017
2017 blev et år uden hverken fremgang eller alvorlig tilbagegang for Telenor i Danmark. Det viser regnskab.
Ved udgangen af året havde Telenor 1.826.522 mobilkunder i Danmark, omkring 6000 flere end ved udgangen af 2016. På internetsiden tabte Telenor 11.000 kunder og havde dermed 138.000 styk.
- Den samlede omsætning var stabil, da højere salg af telefoner opvejede lavere omsætning på faste poster.
- Mobilabonnementer og omsætning på trafik var stabilt, da en bedring i privatsegmentet opvejede pres på erhvervsforretningen, skriver Telenor.
Samlet omsatte Telenor for 5147 millioner norske kroner - 4005 millioner danske kroner. Det var en spids bedre end 2016's 5068 millioner norske kroner.
Driftsresultatet steg solidt til 1665 millioner norske kroner fra 152 millioner. Det var dog i høj grad hjulpet af regnskabsteknik.
Telenor nedskrev i 2015 værdien af sin danske forretning med 2,1 milliarder norske kroner, men som følge af bedre resultater i Danmark er værdien nu blevet opskrevet med 1,2 milliarder norske kroner.
Det skyldes, at resultaterne i Telenor Danmark er forbedret takket være besparelser og et mindre konkurrencepræget marked end tidligere.
Set uden såkaldte særlige poster steg driftsresultat fra 609 millioner norske kroner til 849 millioner norske kroner. Hvilket bringer glæde hos ledelsen i Danmark, der altså har klemt mere overskud ud af omsætningen.
- Vi begynder at se effekten af vores strategi og de effektiviserings- og digitaliserings tiltag, som vi har igangsat de senere år.
- Vi formår at øge vores omsætning og samtidig opretholde en sund og stabil kundebase, hvilket bekræfter, at vi er på rette vej, skriver den administrerende direktør i Telenor Danmark, Jesper Hansen, i en meddelelse.
/ritzau/