23948sdkhjf

Virksomheder er elendige til at købe op

50-90 procent. af alle opkøb giver ikke værdi til aktionærerne, viser en stribe studier. Fejlraten gælder også for danske virksomheder, lyder det

Når en topchef kaster sin kærlighed på et opkøbsmål, har investorerne god grund til at være kritiske. Over halvdelen af alle virksomhedshandler giver ikke værdi til aktionærerne, bekræfter undersøgelse på undersøgelse. Det skriver Finans.

Ifølge en rapport fra revisions- og konsulentkoncernen KPMG fejler 83 procent af virksomhedshandler i at skabe værdi til aktionærerne. Det er til trods for, at 82 procent af lederne mener, at deres opkøb har været en succes.

- Jeg tror ikke, at danske virksomheder er dårligere end resten af verden. De er formentlig heller ikke bedre end resten af verden. Desværre, siger Peter Zink Secher, stifter af rådgivningsvirksomheden Fixcorp, til Finans.

Til trods for de dystre statistikker holder både danske og udenlandske virksomheder sig ikke tilbage med at købe op. Danske virksomheder købte 8 procent flere danske selskaber i første halvår af 2017 set i forhold til året før. I samme periode købte de 28 procent flere udenlandske selskaber.

En gennemgang af de 10 største virksomhedskøb de seneste 10 år viser også, at langtfra alle har været succesfulde.

- Der er en del af de kæmpestore opkøb, der ikke har skabt værdi til aktionærerne. Nogle er imperiebyggere, og dem er vi bekymrede for. Er det bare for at blive større, eller er der et langsigtet aktionærrationale bag opkøbet?, siger Jesper Langmack, investeringsdirektør i Danica Pension, til Finans.

Originalartikel: https://finans.dk/erhverv/ECE10085868/virksomheder-er-elendige-til-at-koebe-op/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125