I dag slutter streetfood-eventyr: - Den fedeste oplevelse i mit liv
Madmarkedet 'Papirøen' har haft halvanden million gæster hvert år i de sidste to år. Men i dag er det forbi.
Madentusiasterne i Copenhagen Street Food-hallen på Papirøen i København langer i dag deres sidste falafler, strudseburgere og økologiske fadøl over disken.
Madmarkedet har været en bragende succes mener ejerne, der har haft halvanden million gæster hvert år i 2016 og 2017.
Lukningen skyldes, at den midlertidige lejekontrakt udløber, og i stedet skal der bygges boliger og et vandkulturhus på Papirøen.
En af initiativtagerne til Copenhagen Street Food, Dan Husted, forklarer succesen med, at madmarkedet har været et sted for alle.
- Det har haft en kæmpe betydning for os, at vi har inviteret alle københavnerne hertil. Vi har ikke haft priser, der var for høje, så kun dem med en høj indkomst kunne være med, og det har heller ikke været for billigt. Så alle har kunnet være med, siger Dan Husted til DR P4 København.
Madmarkedet kom også til at have stor betydning for en række iværksættere, der startede deres virksomhed netop der.
Blandt andet Toni Jørgensen, der i to et halvt år har solgt andeburgere fra sin madvogn "Duck it".
- Det har været absolut den fedeste oplevelse, jeg har haft i mit liv, og jeg kommer virkelig til at savne det, siger han til DR P4 København.
Han startede helt fra bunden. For han er nemlig hverken uddannet kok eller tjener, men derimod skuespiller. For ham var Copenhagen Street food et optimalt sted at starte.
- Jeg havde ingen erfaring, inden jeg startede med det her, så det har været en rugekasse for mig. Vi har jo fået lov til at prøve andre ting af også, fordi det har genereret så meget kapital, fortæller han til DR P4 København.
Det overskud har han brugt på at åbne 8 restauranter i Danmark, og derudover har han startet op med streetfood i Oslo, og så er han i gang med at åbne afdelinger af "Duck it" i Frankrig, USA og i Vietnam med et cykelprojekt.
Selv om der i dag bliver serveret de sidste måltider på paptallerkener i hallen på Papirøen, genopstår markedet på Refshaleøen allerede til foråret. Det kommer dog til at ske i en ny form med fokus på både kultur, musik, gastronomi og iværksætteri.
- Ligesom vi gjorde med Copenhagen Street Food, så vil vi gerne lave en platform, hvor vi siger, her er rammerne, og så vil vi gerne invitere københavnere og iværksættere til at være med til at fylde dem op, siger Dan Husted til DR P4 København.