Besparelse eller hyggetur? Så mange dåser skal man købe ved grænsen
En bilist fra Holstebro skal købe 69 kasser Cola for at spare penge på at handle i Tyskland, viser beregninger.
Men hvis man bor langt fra grænsen, skal man handle stort ind, hvis man reelt skal gøre en god handel. Det viser beregninger, som firmaet Spiir, der rådgiver om privatøkonomi, har lavet.
De har regnet på, hvor mange kasser dåseøl eller -sodavand, folk der kører fra Holstebro, Aarhus, Aalborg eller Odense skal læsse i bilen, hvis en tur over grænsen skal kunne betale sig.
Og der skal en del sodavandskasser i bagagerummet, hvis man eksempelvis bor i Midt- og Vestjylland.
- Du skal faktisk helt op og købe 69 kasser, hvis du kører fra Holstebro, siger Cecilie Lærke Asaa fra firmaet Spiir til DR P4 Midt & Vest .
Spiirs beregninger bygger udelukkende på køb af Tuborg-øl og Coca Cola. Årsagen til, at der skal fyldes mange kasser i bilen for at gøre det til en god forretning, er, at udgifterne til benzin og bilafgifter æder det meste af fortjenesten.
- Når du kører fra Holstebro og ned til Harrislee, som vores beregninger går på, så koster det dig cirka 1.400 kroner, uddyber Cecilie Lærke Asaa.
Birgit Madsen fra Sunds kører af og til med familien til grænsen. Mest for hyggens skyld.
- Jeg ved udmærket godt, at der ingen økonomi er i det, men al fornøjelse koster, siger hun til DR P4 Midt & Vest.
Tre kasser Tuborg koster 189 kroner i grænsebutikken, mens de som udgangspunkt koster 294 kroner i Holstebro. Men igen udhuler biludgifterne ofte besparelsen, viser Spiirs beregninger.
- Så skal du faktisk op og købe 42 kasser øl, før du rammer en pris, hvor du kan spare penge, siger Cecilie Lærke Asaa.
42 kasser øl til juletiden - ellers tak, siger Birgit Madsen.
- Nej, aldrig om jeg vil have sådan et lager til at stå. Aldrig nogensinde, så har jeg jo til 10 år, lyder det fra Birgit Madsen.
For økonom Niels Christian Schou fra Bording nær Ikast kan det til gengæld godt betale sig at køre til Tyskland og handle.
Han og familien går nemlig også efter hverdagsvarer og større isenkræmmerartikler, som er billigere i Tyskland. Disse varer har Spiir ikke lavet beregninger på.
- For nylig skulle jeg have nye briller, og de kostede 12.000 kroner i Danmark. I et prisforslag i Flensborg kostede de 6.000 kroner, siger Niels Christian Schou til DR P4 Midt & Vest.
Spiir regner desuden på den samlede pris for at have bilen og køre turen. Og med dén udregning bliver turen dyrere, end når Niels Christian Schou sidder med sin egen lommeregner, fortæller han.
- Vi kigger alene på diesel-udgiften for vores bil. Slid regner vi ikke med - for bilens værdi bliver nok ikke væsentligt forringet af, at vi kører 400 km frem og tilbage til Flensborg. Og du skal afskrive på din bil, uanset om den står stille i garagen, eller om du kører i den, siger han.